publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
22 skomentuj »

TAGI: komisja europejska , opera , microsoft , przeglądarki internetowe , wybór

2009-12-16 13:44  |  Paweł Gazda

Użytkownicy zwycięzcami w sprawie UE przeciw Microsoftowi

Użytkownicy zwycięzcami w sprawie UE przeciw Microsoftowi

Opera Software ogłosiła dzisiaj zwycięstwo użytkowników Internetu, po tym jak zakończyło się śledztwo Komisji Europejskiej w sprawie praktykowania przez Microsoft pakietowania (bundling) przeglądarki. Microsoft będzie odtąd oferował w Windows XP, Windows Vista i Windows 7 ekran umożliwiający wybór przeglądarki internetowej. W grudniu 2007 r. Opera Software skłoniła Komisję Europejską do śledztwa w sprawie wykorzystania przez Microsoft dominującej pozycji na rynku do pakietowania Internet Explorera z systemem operacyjnym Windows.

Nowy „ekran wyboru” umożliwia użytkownikom łatwy wybór i instalację alternatywnych wobec Internet Explorera, bezpieczniejszych, szybszych i zgodniejszych ze standardami przeglądarek. Dzięki oddaniu w ręce użytkowników prawdziwego wyboru, zostały otwarte drzwi do większej konkurencji w sieci i do równego dostępu do internetowych treści.

"To jest zwycięstwo na rzecz przyszłości Sieci. Ta decyzja oznacza także świętowanie otwartych standardów internetowych, które są istotnym składnikiem innowacji w Internecie" – powiedział Jon von Tetzchner, prezes Opera Software. "Opera jest od długiego czasu w pierwszej linii walki o standardy internetowe, dzięki którym ludzie mają równy dostęp do Sieci wszędzie, o każdej porze i na każdym urządzeniu. Rezultat dochodzenia Unii Europejskiej jest w naszych oczach uhonorowaniem naszej misji" – dodał CEO Opery Software.

Po energicznym zajęciu się sprawą pakietowania w wyniku skargi Opery z 2007 r. Komisja Europejska przyjęła zobowiązanie Microsoftu do zastosowania ekranu wyboru przeglądarki, a śledztwo zostało właśnie zakończone. Decyzja dotycząca wyboru przeglądarek będzie obowiązywać przez najbliższych pięć lat, a jej przestrzeganie będzie analizowane na podstawie przeprowadzanych co pół roku przeglądów. Jak na razie, ekran wyboru będzie dostępny jedynie dla europejskich klientów.

"Skończyły się czasy, kiedy firmy mogły w niewielkim zakresie wspierać standardy, by przywiązywać do siebie klientów" – powiedział Håkon Wium Lie,  dyrektor ds. technologii w Opera Software. "Ekran wyboru przeglądarki da ludziom dostęp do lepszych przeglądarek, lepiej wspierających standardy internetowe" – wyjaśnił Lie.

«poprzednia 1 2 następna »

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
22 skomentuj »

Komentarze

  • darekp

    #1 darekp 2009-12-16 14:10:59 0

    Użytkownicy zwycięzcami? Czyżby KE pytała użytkowników, co o tym myślą? Było jakieś referendum w tej sprawie? Jakoś sobie nie przypominam... :((

    IP: 195.245.68.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/532.0 (KHTML, like Gecko) Chrome/3.0.195.33 Safari/532.0

  • jurko

    #2 jurko 2009-12-16 15:26:32 0

    Niefortunne jest chyba nazywanie "zwycięzcami" ludzi, którzy poniekąd zostali uznani za niewystarczająco samodzielnych, żeby zainstalować sobie konkurencyjną przeglądarkę bez okna wyboru.

    IP: 89.73.211.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.1.7pre) Gecko/20091212 Ubuntu/9.10 (karmic) Firefox/3.5.6pre

  • Mariusz-Szook

    #3 Mariusz-Szook 2009-12-16 16:05:43 0

    Szkoda, że Opera tak podchodzi do sprawy. Czyli jak mi to nie przeszkadzało to nie jestem użytkownikiem internetu.

    Używam Windowsa jest IE i jest oK, chce inna przeglądarkę to sobie zainstaluje.

    Niech Opera napisze swój własny system i tam niech robi sobie co chce.

    Najgorsze to chowanie się za użytkownikami internetu, nie wiem niech powiedzą np. zwolennikami Opery i będzie OK.

    Pozdrawiam

    Mariusz

    IP: 89.229.95.[...] Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; Trident/4.0; GTB6.3; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; Tablet PC 2.0)

  • eimi

    #4 eimi® 2009-12-16 17:27:35 0

    Popieram Mariusza. Ale to chyba taki obyczaj korporacji, że zawsze się tymi użytkownikami zasłaniają. MS też w swojej akcji antypirackiej zapewnia, że to wszystko tylko dla dobra użytkowników.

    Inna sprawa - ciekawe co się stanie, jeśli po tej całej rewolcie z ekranem wyboru popularność Opery w żaden znaczący sposób nie wzrośnie?

    IP: 78.88.251.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2b4) Gecko/20091130 Firefox/3.6b4

  • HoldenCaulfield

    #5 Holden Caulfield® 2009-12-16 18:28:07 0

    @eimi: Wtedy zrobi się parytety i odpowiedniemu procentowi użytkowników nakaże używać Opery. Dla dobra ogółu, rozwoju technologii i utrwalania standardów oczywiście.

    IP: 83.27.62.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.0.249.25 Safari/532.5

  • Użytkownik opery

    #6 Użytkownik opery 2009-12-16 22:24:21 0

    Użytkownicy zwycięzcami? Czyżby KE pytała użytkowników, co o tym myślą? Było jakieś referendum w tej sprawie? 

     Rynek będzie bardziej konkurencyjny, a co za tym idzie poprawi się jakość produktu. Ja widzę same plusy. Jakie minusy takiej decyzji KE odczują użytkownicy? 

     Niech Opera napisze swój własny system i tam niech robi sobie co chce.

    Czemu wszyscy myślą że są mądrzejsi od specjalistów i wiedzą lepiej co prowadzi do monopolizmu? Jesteście śmieszni.

    IP: 89.78.15.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.2.15 Version/10.10

  • aaa

    #7 aaa 2009-12-16 22:32:32 0

    @Użytkownik opery

    Opera jest żałosna. Nie potrafią wypromować swojej przeglądarki jakoś FF nie ma z tym problemu. Zamiast wydać forsę na reklamę lepiej jest popłakać UE.

    IP: 87.207.205.[...] Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0)

  • eimi

    #8 eimi® 2009-12-16 23:10:05 0

    aaa: dlaczego wydawanie forsy na reklamę jest mniej żałosne niż lobbying? Pytam z ciekawości.

    Użytkownik opery: problem niezgodności IE ze standardami można było rozwiązać moim zdaniem znacznie lepiej: nakładać rok w rok na Redmond kary. Takie kary, że w końcu by np odkryli, że bardziej im opłaca się już przejść na WebKita w IE niż je dalej płacić. W sumie sytuacja nic się nie różni od tej, w której np producent pralek chciałby wystawiać na rynek produkty niezgodne z normami elektromagnetycznymi itp.

    IP: 78.88.251.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2b4) Gecko/20091130 Firefox/3.6b4

  • Użytkownik opery

    #9 Użytkownik opery 2009-12-17 00:03:11 0

    @aaa:

    W biznesie wszystkie chwyty są dozwolone. Zresztą nie bardzo obchodzi mnie polityka promowania przeglądarki której używam. Dla mnie ważna jest jakość produktów a nie ideologia producenta.

    @eimi:

    W sumie niegłupi pomysł, ale widzisz ostatecznie tą kasę musieliby zapłacić klienci firmy z Richmond. Wyszłoby na to że musieli byśmy płacić więcej za Windowsa następnie nadwyżka wracałaby "do nas" w postaci kary :)

    W WebKita wątpię, jest on kojarzony z Safari a co za tym idzie z Apple. Poza tym oznaczałoby to przyznanie się do porażki. MS kocha wymyślać koło od nowa i chyba nic tego nie zmieni :)

    IP: 89.78.15.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.2.15 Version/10.10

  • Peter Riley

    #10 Peter Riley 2009-12-17 00:13:25 0

    @eimi: Standardy sieciowe nie są żadną oficjalną, obowiązującą normą, więc nie można nikogo zmuszać do ich stosowania. I bardzo dobrze, bo gdyby były urzędowo zatwierdzaną specyfikacją, wszelkie innowacje zostałyby powstrzymane, a na jakiekolwiek unowocześnienia czekalibyśmy wieki.

    IP: 83.24.101.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/532.0 (KHTML, like Gecko) Chrome/3.0.195.33 Safari/532.0

  • Holyboy

    #11 Holyboy 2009-12-17 00:27:08 0

    @eimi

    Kary dla M$, żeby zmusić do używania WebKita ???

    Socjalizm zionie z tego pomysłu, aż czuć fetor.

    Porównanie do pralek - ułomne. Normy elektromagnetyczne to normy. Rekomendacje W3C to nie standardy.

    WebKit w M$ - dobre sobie, już widze jak by ich za jaja chciano wieszać gdyby tylko pomyśleli coś dodać... te wojny że M$ chce popsuć WebKit. M$ w niezłe bagno by został wpakowany.Tylko po co?

    IP: 83.29.65.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.0.15) Gecko/2009101601 Firefox/3.0.15 (.NET CLR 3.5.30729) FirePHP/0.3

  • Niektórzy

    #12 Niektórzy 2009-12-17 11:06:48 0

    Niektórzy kompletnie tej sprawy nie znają

    Ten proces zapoczątkowała Opera później dołączyli firefoks i google

    Opera jest żałosna. Nie potrafią wypromować swojej przeglądarki jakoś FF nie ma z tym problemu. Zamiast wydać forsę na reklamę lepiej jest popłakać UE.

    Także dowiedz się o co w tej sprawie chodzi a p[óźniej się wypowiadaj

    IP: 83.28.15.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.2.15 Version/10.10

  • Niektórzy

    #13 Niektórzy 2009-12-17 11:07:01 0

    Niektórzy kompletnie tej sprawy nie znają

    Ten proces zapoczątkowała Opera później dołączyli firefoks i google

    Opera jest żałosna. Nie potrafią wypromować swojej przeglądarki jakoś FF nie ma z tym problemu. Zamiast wydać forsę na reklamę lepiej jest popłakać UE.

    Także dowiedz się o co w tej sprawie chodzi a p[óźniej się wypowiadaj

    IP: 83.28.15.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.2.15 Version/10.10

  • leszlo

    #14 leszlo 2009-12-17 11:17:12 0

    @Peter Riley

    W innternecie standardy są często obsługiwane zanim jeszcze zostaną zamknięte prace nad nimi. Tak jest np. z HTML 5. Większość przeglądarek już chwali się tym że obsługują nowe elementy mimo iż standard ma być zatwierdzony za kilka lat. Ale zgadzam się z tym że nie można narzucać producentowi jak ma jakieś dobra wytwarzać. Natomiast można go zmusić do porównywania się z innymi. I to bardzo dobrze wpływa na jakość.

    Do wszystkich krytyków rozwiązania i na każdy głupi tekst o tym że Micro$oft sobie stworzył system więc ma prawo odpowiadam tak: A podoba się konieczność płacenia za telefon skoro chcemy tylko dostęp do internetu? Telefon musisz założyć a jak się niepodoba to potem zmień dostawcę internetu? A dlaczego? Bo telekomunikacj francuska ma kable a inni niech sobie pociągną.

    @jurko

    Nawet nie wiesz ilu jest takich "niewystarczająco samodzielnych" którzy na niebieskie e mówią "internet". I to są np. nauczyciele w tym informatyki w szkołach. Zostaną zmuszeni do pomyślenia i może się zorientują że jest coś lepszego lub, że wogóle jest alternatywa.

    last but not least - Może nie będę już w przyszłym roku przeklinał tych bezmyślnych leniów(prawie 10% Polaków) ktrórzy jeszcze używają IE6 i doprowadzają mnie do furii jak muszę pisać css-a do jakiejś bardziej rozbudowanej strony.

    IP: 83.14.144.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL; rv:1.9.0.15) Gecko/2009102815 Ubuntu/9.04 (jaunty) Firefox/3.0.15

  • darekp

    #15 darekp 2009-12-17 14:10:14 0

    > Do wszystkich krytyków rozwiązania i na każdy głupi tekst o tym że Micro$oft sobie stworzył system więc ma prawo odpowiadam tak: A podoba się konieczność płacenia za telefon skoro chcemy tylko dostęp do internetu?

    Zgadzam się, że firm stosują różne "brzydkie praktyki" chcąc bardziej uzależnić od siebie klienta - telekomunikacja wciska telefony, Google śledzi, Apple "cenzuruje" soft na IPhona itd.

    Tylko że ocena, co jest "brzydką praktyką", a co nie, jest subiektywna. Te same fakty możemy różnie oceniać. Ty możesz uważać, że KE chroni użytkowników przed "monopolistycznmi praktykami" Microsoftu, w kwestii wyboru przeglądarki, ktoś inny może pomyśleć, że to właśnie KE wykorzystuje swój "monopol w sferze władzy", żeby zwiekszyć popularność europejskiej

    przeglądarki Opera. 

    Brakuje obiektywnego kryterium, co uznać za tą "brzydką praktykę". Moim zdaniem w takiej sytuacji należy przyjąć, że producent może produkowa co chce. Konkurencja ze strony innych producentów wydaje się być wystarczającym "batem", żeby starał sie robić dobre produkty.

    IP: 195.245.68.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/532.0 (KHTML, like Gecko) Chrome/3.0.195.33 Safari/532.0

  • Mirek

    #16 Mirek 2009-12-17 16:12:33 0

    Nie rozpisując się zbytnio. Właśnie odinstalowałem Operę, która w „w moim imieniu” wywalczyła „dołączanie się” do Windy. Nachalność porównywalna z dźwiękowymi toplayerami z uciekającą zamykajką.

    P.S. W ramach zwalczania monopolizmu proponuję obowiązkowe dołączenie OpenOffice do MS Office, Gimpa do Photoshopa itd.

    IP: 213.134.160.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.0.15) Gecko/2009101601 Firefox/3.0.15 (.NET CLR 3.5.30729)

  • eimi

    #17 eimi® 2009-12-17 16:38:50 0

    @darekp:

    jeśli "producent może

    produkować co chce", to dlaczego rządzący nie może rządzić jak chce? Chcesz swobody dla korporacji, ale nie dla komisarzy?

    To wszystko bardzo pogmatwany układ sił, nikt niczego nie kontroluje do końca, a każdy próbuje wyszarpać dla siebie jak najwięcej. Szkoda tylko, że nie ma na tyle odwagi, by się do tego przyznać, i wszystko się dzieje dla dobra ludzi.

    Dlatego nie widzę esencjalnej różnicy między tą wiadomością od Opery a np. opowieścią australijskiego ministra o tym, jak to dla dobra Australijczyków uchroni ich się przed złymi treściami, albo opowieścią Microsoftu, jak to dla dobra użytkowników ochroni się ich przed złymi piratami.

    IP: 78.88.251.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2b4) Gecko/20091130 Firefox/3.6b4

  • programista

    #18 programista 2009-12-17 17:13:47 0

    Część z was zapewne jest w jakiś sposób związana z branżą IT i ciekawe chcielibyście by KE nałożyła na was nakaz wymiany jądra waszego systemu lub wprowadzania modyfikacji w waszym produkcie w imię "dobra wyższego". Dla mnie coś takiego jest nie do pomyślenia.

    Jeśli biedna owieczka (czyt. użytkownik) nie potrafi sobie poradzić z zainstalowaniem przeglądarki to i tak nie będzie wiedział która przeglądarka jest dla niego najlepsza.

    Skoro jednak taka jest wola KE to przynajmniej niech potraktuje wszystkich jednakowo i wprowadzi nakaz utworzenia ekranu wyboru przeglądarki w każdym systemie operacyjnym.

    Po za tym i tak część użytkowników będzie zmuszona zainstalować MSIE choćby dlatego, że komponenty autoryzujące niektórych banków działają tylko w tej przeglądarce (chyba, że na nie też zamierza nałożyć kary)

    P.S. Wszędzie tam gdzie pojawiają się próby regulacji ostatecznie cierpi konsument.

    IP: 89.108.209.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US; rv:1.9.1.5) Gecko/20091102 Firefox/3.5.5 (.NET CLR 4.0.20506)

  • król_olch

    #19 król_olch 2009-12-17 18:53:32 0

    Jaka przeglądarka takie metody działania. Pozostaje mieć nadzieję, że Microsoft nie pozwoli więcej na psucie porządnego kawałka software-u jakim jest Windows.

    Ja na szczęście kupiłem sobie 7 bez tej bzdury, a Opera zaraz odinstaluje.

    Tak a propos to jeszcze niedawno, przy okazji dyskusji o restrykcjach w rejestracji domen, ktoś wyzywał innych od "młodzieży", które nie wie że jest teraz w UE, i w której to rzekomo jest wolność gospodarcza.

    Właśnie tutaj widzimy jeden z jej przejawów.

    IP: 90.156.6.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.0.249.43 Safari/532.5

  • eimi

    #20 eimi® 2009-12-17 19:33:12 0

    programista: bardzo łatwo obalić Twój libertariański pogląd. Nie chcesz żyć w świecie, w którym producenci żelazek nie są poddani żadnym normom. Albo przynajmniej nie chcesz, by Twoi rodzice żyli w takim świecie.

    Jako konsument nie muszę się znać na technice, nie muszę czytać poradników, co kupić - chcę mieć gwarancję, że sprzedawany na rynku towar jest dla mnie bezpieczny i spełnia pewne wymogi dotyczące zgodności z innym sprzętem/oprogramowaniem.

    Regulacja ma sens, byleby sensowni ludzie ją wprowadzali. Polacy z natury nie ufają normom i rządom, ale Niemcy np. już tacy wściekli na swoje DIN-y nie są.

    IP: 78.88.251.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2b4) Gecko/20091130 Firefox/3.6b4

  • ggn

    #21 ggn 2009-12-17 20:42:44 0

    Mirek

    "Nie rozpisując się zbytnio. Właśnie odinstalowałem Operę, która w „w moim imieniu” wywalczyła „dołączanie się” do Windy. Nachalność porównywalna z dźwiękowymi toplayerami z uciekającą zamykajką.

    P.S. W ramach zwalczania monopolizmu proponuję obowiązkowe dołączenie OpenOffice do MS Office, Gimpa do Photoshopa itd."

     

    to odinstaluj sobie też liska

    większość ludzi piszących tutaj komentarze nie ma pojęcia nic o sprawie

    http://osnews.pl/mozilla-dolacza-do-procesu-antymonopolowego-przeciwko-microsoftowi/

     a i przeczytaj co to jest monopolizm

    IP: 83.28.15.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.2.15 Version/10.10

  • darekp

    #22 darekp 2009-12-18 09:38:41 0

    @eimi

    1. Zgadza się, żarówno politycy jak i korporacje starają się "wyszarpać jak najwięcej dla siebie" pod przykrywką troski o dobro użytkownika.

    2. Ponieważ co innego robią, a co innego deklarują, należy o tym mówić (a nie przyklepywać, ze tak jest dobrze, niech szarpią dalej).

    3. Ponieważ "starają się wyszarpać" potrzebne są jakieś ograniczenia.

    4. Dla firm/korporacji ograniczeniem jest to, ze muszą przestrzegać prawa i nie mogą np. nakładać kar finansowych na innych, nie mogą też zamykać nikogo w więzieniu itp.

    5. Władza/państwo/politycy/urzędnicy mają możność ustanawiania prawa, nakładania kar, zamykania w więzieniu, nakazywania komuś, żeby zrobił coś itp. (w skrajnym przypadku nawet ukarania kogośkarą śmierci). Ograniczeniem dla nich powinno być to, że muszą przestrzegać pewnych zrozumiałych dla każdego, jednożnacznych procedur/zasad. W szczególności nie mogą się kierować uznaniowością,

    6. Komisja Europejska jest tworem urzędniczo-politycznym, mającym władzę nakazywania/zakazywania oraz nakładania kar finansowych (być może także innych kar(??) - nie wiem)

    7. Firmy "jako tako" przestrzegają swoich ograniczeń. Jak mi się nie podoba Microsoft czy Google, to nie korzystam z ich produktów i one mnie do niczego nie mogą zmusić. Aczkolwiek trzeba przyznać, że wielkie korporacje lubią porozumiewać się z politykami w celu "zwiększania troski o użytkownika", np. tak:http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/google;z;pawlakiem;kusi;polskie;firmy,119,0,568183.html)

    8. Komisja Europejska na drodze czysto uznaniowej nakazała Microsoftowi umieszczenie okna wyboru, a więc złamała ograniczenie z pkt. 5.

    9. Jedyny sposób (jak mi się wydaje), żeby uniknąć uznaniowości w sytuacjach takich jak w pkt. 8, to przyjąć zasadę, że producent może produkować, co chce, a konsument decyduje czy kupić produkt.

    IP: 195.245.68.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/532.0 (KHTML, like Gecko) Chrome/3.0.195.33 Safari/532.0

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł