publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
25 skomentuj »

TAGI: laptop , windows , licencja , sprzedaż komputerów , monopol , urząd ochrony konkurencji i konsumentów

2010-03-15 09:34  |  Tomasz Lisiewicz

Uwolnij Laptopa – dość złych praktyk sprzedaży oprogramowania wraz z sprzętem

Uwolnij Laptopa – dość złych praktyk sprzedaży oprogramowania wraz z sprzętem

Uwolnij Laptopa to akcja przeciwko złym dla konsumentów praktykom jakie są stosowane na rynku sprzętu komputerowego. Niemal z każdym zakupionym laptopem konsument otrzymuje licencję na system Windows w wersji OEM, nawet jeśli użytkownik nie potrzebuje takiej licencji. Sama preinstalacja systemu Windows nie jest czymś złym, gdyż jest to obecnie najpopularniejszy system operacyjny, jednak jeśli producent decyduje się na taki krok, to powinien respektować prawa klienta w razie niezaakceptowania końcowej licencji użytkownika (EULA) i zwrócić mu pieniądze za licencję OEM.

Z przeprowadzonego rekonesansu ustalono, że tylko Asus i Acer oferuje zwrot pieniędzy za Windows; HP, Samsung, Sony, Fujitsu, Lenovo, Dell nie refunduje kosztów licencji, natomiast Toshiba, NTT i MSI nie udzieliło odpowiedzi na zadane pytanie.

Cel akcji

Celem akcji jest nakłonienie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do rozpoczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

W tym celu zostanie wysłany wkrótce list do UOKiK, który już niedługo będzie dostępny na stronie akcji uwolnijlaptopa.pl.

Kogo dotyczy problem?

Problem jak się okazuje dotyczy wielu ludzi. Wyznaczyliśmy trzy główne grupy docelowe, które są pokrzywdzone w związku ze stosowanymi praktykami:

  • Użytkownicy systemów bazujących na GNU/Linux. Według badań Gemiusa w Polsce jest około 200 000 użytkowników tego systemu.

  • Studenci i pracownicy uczelni – znaczna część uczelni uczestniczy w programie MSDN AA. Dzięki uczestnictwu w programie, studenci i wykładowcy mogą za darmo korzystać z oprogramowania firmy Microsoft, nawet po zakończeniu edukacji, pod warunkiem niekomercyjnego wykorzystywania systemu. Niekorzystne praktyki sprawiają, że studenci są zmuszani do płacenia za licencję na system Windows, która jest im niepotrzebna – w efekcie płacą podwójnie.

  • Użytkownicy, którzy posiadają licencję typu BOX. W przeciwieństwie do licencji OEM, licencja BOX nie jest przypisana do konkretnego komputera, tak więc gdy kupujemy nowy komputer, Windows w wersji BOX może zostać zainstalowany na nowym komputerze (pod warunkiem, że usuniemy go ze starego komputera – licencja ogranicza użycie oprogramowania do jednej stacji roboczej jednocześnie).

Źródło: informacja prasowa

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
25 skomentuj »

Komentarze

  • anty

    #1 anty 2010-03-15 09:42:46 0

    A co z Apple?. Jak rozumiem ta firma nie sprzedaje laptopów z systemem operacyjnym ?

    IP: 194.242.62.[...] Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; InfoPath.2)

  • student

    #2 student 2010-03-15 09:54:42 0

    kogo dotyczy problem?

    grupa pierwsza linuxiarze moga kupic sobie laptopa bez systemu lub z zainstalowana dystrybucja linuxa

    grupa druga studenci tak moga miec licencje na windows z msdnaa ale jesli beda chcieli sformatowac sobie dysk po skonczeniu studiow to nie moga wykonac ponownej instalacji, pozatym studenci nie placa podwojnie gdyz licencja z MSDNAA jest za darmo i moze byc wykorzystywana tylko do celow niekomercyjnych.

    grupa trzecia tu sie zgodze :)

    IP: 88.156.35.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8

  • eimi

    #3 eimi® 2010-03-15 10:04:15 0

    @anty

    jak zawsze jesteś niezawodny w swojej obronie Microsoftu :) Yeah! Steve Jobs is da enemy!

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100213 Firefox/3.6

  • wojtekm

    #4 wojtekm® 2010-03-15 10:05:09 0

    grupa 4: firmy, także osoby potrzebujące innej wersji systemu niż jest zainstalowana, lub kupujące licencje zbiorcze.

    Ostatnio kupowałęm laptopa, i potrzebowałem systemu w wersji proffesional, żeby działał w domenie, na laptopie jest home. Sprzedawca zaproponował kupienie nowego systemu w wersji proffesional za pełną kwotę, oczywiście o zwrocie ceny home nie ma mowy.

    IP: 85.219.135.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.2; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8 (.NET CLR 3.5.30729)

  • Motard

    #5 Motard 2010-03-15 10:41:29 0

    @anty, Apple produkuje wlasne komputery z wlasnym OS-em, to nie sa PC! Takze tam nie masz tak czy owak wyboru. Jak kupujesz sobie zyrandol, to nikt Ci nie powinien wciskac zarowek. Sam sobie kupisz takie, jakie Ci odpowiadaja.

    IP: 193.57.220.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6

  • eimi

    #6 eimi® 2010-03-15 10:50:40 0

    Mnie tylko zastanawia, jak oni wyliczyli te 200 tys. użytkowników linuksa :). Myślałem, że jest ich trzech.

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100213 Firefox/3.6

  • vojski

    #7 vojski® 2010-03-15 11:55:32 0

    @eimi: wg ranking.pl Linux ma w naszym kraju niecałe 0.5% rynku systemów operacyjnych. Najwyraźniej ktoś bardzo mądry uznał, że Polska ma 40mln obywateli, każdy z nich niezależnie od wieku używa jakiegoś systemu, wziął 0.5% z tych 40mln i wyszło 200 tysięcy. Pocieszna metoda...

    Cel akcji chwalebny, chociaż mogliby się też przy okazji upomnieć o prawa użytkowników desktopów ;P

    IP: 150.254.240.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/533.2 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.342.3 Safari/533.2

  • Joe

    #8 Joe 2010-03-15 16:24:23 0

    @student

    Niestety z kupowaniem laptopów z Linuksem albo bez systemu nie jest tak różowo. Bez Windowsów dostępne są tylko wybrane modele niektórych producentów. Ja np. swego czasu nie mogłem znaleźć MSI Winda z baterią 6-komorową.

    Nikt tu nie postuluje, by dla wygody mniejszościowej grupy klientów zmusić producentów do komplikowania sobie życia i oferowania każdego modelu w wersji bez Windows. Wystarczy, by osoby, które nie potrzebują Windowsa mogły uzyskać zwrot pieniędzy - tym sposobem wilk jest syty i owca cała.

    IP: 83.27.93.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US) AppleWebKit/532.9 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.307.11 Safari/532.9

  • dav

    #9 dav 2010-03-15 16:50:41 0

    @vojski®: rankingi www mozesz sobie wsadzic w d... Kazdy szanujacy sie linuksiarz ma adblocka i blokuje te gowniane statystyki na stronkach. Linuksy mają juz zapewne 3% lub wiecej rynku desktopów. BTW Popieram akcje! Nie chodzi tylko o alternatywne opensourcowe systemy. Ktos moze miec zakupionego Windowsa BOX lub inny system ale i tak musi placic za Winde OEM razem z lapem...

    IP: 91.197.12.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL; rv:1.9.1.8) Gecko/20100214 Ubuntu/9.10 (karmic) Firefox/3.5.8

  • zzz

    #10 zzz 2010-03-15 16:52:20 0

    Bardzo dobra akcja + całkowicie popieram!

    Mam nadzieję że za tą sprawę weźmie się UE i zwalczą takie szkodliwe praktyki, za które odpowiedzialny jest nie oszukujmy się M$, a nie producenci sprzętu.

    To monopolista przez swoje praktyki do tego doprowadził. 

    Władze walczące z monopolem na terenie całej UE powinny to zwalczyć z urzędu.

    IP: 77.254.155.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.1.249.1030 Safari/532.5

  • eimi

    #11 eimi® 2010-03-15 17:49:55 0

    Ja mam np. "legalne" Windows Vista (legalne piszę w cudzysłowie, ponieważ nie uznaję tej definicji legalności). Używałem jej 10 minut w życiu, a i tak Microsoft się wzbogacił na moim OEM-ie. Nie ma praktycznie dobrych lapków bez Windows. Wystarczy, że płacę podatki państwu - czemu mam płacić podatek korporacji? Może by tak szepnąć ministerstwu finansów, że ktoś tu zbiera podatki na własną rękę :)... oni nie lubią konkurencji.

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100213 Firefox/3.6

  • czepol

    #12 czepol 2010-03-15 17:57:08 0

    student
    gdyz licencja z MSDNAA jest za darmo i moze byc wykorzystywana tylko do

    celow niekomercyjnych
    Myślisz, że Microsoft podarował za darmo licencję? Za to płaci uczelnia, czyli również Ty w podatkach.

    IP: 79.162.175.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6

  • realvistas

    #13 realvistas 2010-03-15 19:25:31 0

    Ja bym dodał jeszcze jedną grupę: ludzie, którzy do cholery jasnej nie chcą Windows Vista pod żadną postacią! To jest chore co oni robią, teraz, gdy wyprzedają stare modele, to jest dopiero masakra.. co rusz Windows Vista.. dziadostwo totalne. Do tego to jest po prostu socjalizm - narzucanie odgórne tego, co ma używac użytkownik "bo tak nam się wydaje, że będzie dobre dla niego"...

    IP: 89.79.77.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6

  • student

    #14 student 2010-03-15 19:33:28 0

    @czepol

    tak placi uczelnia, natomiast z artykulu wynikalo ze tudent musi wniesc jakas oplate,

    @motard

    idac twoim tokiem rozumowania skoro apple robi komputery to mzoe tam isntalowac macosa to skoro microsoft tworzy windows os to nei mzoe tam preinstalowac ie ?

    IP: 88.156.35.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8

  • lck

    #15 lck 2010-03-15 19:59:17 0

    bosze @student ;/ To w Polsce studiuje się nieodpłatnie?

    Tak się zastanawiam,, po co jest klucz do Windowsa? Mi się wydaje, że służy on do potwierdzenia oryginalnej wersji systemu. Co za problem dostarczać taki klucz na nośniku razem z notebookiem? Żaden!!! Klient mówi, że nie jest zainteresowany systemem, więc klucz zostaje zwrócony producentowi. Można też preinstalować wersję 30,60,90 dniową z możliwością aktywacji. Problem? NIE!!!

    Dziś wydaje się to normalne (czyt. sprzedaż wiązana), ale gdy to przejdzie, to ludzie zrozumieją, że tak nie było ;)

    IP: 83.18.90.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100124 Firefox/3.6 (Swiftfox)

  • Weto

    #16 Weto 2010-03-15 20:30:44 0

    Nie wiem po co ta cała awantura... M$ to nietylko Windows - to władza

    absolutna... robią co chcą i nikt im nie podskoczy... Linuxowcy się

    odezwali aby świat o nich nie zapomniał :)

    Czy ktoś potrafi sobie wyobrazić sytuację gospodarczą na świecie

    jakby MS ogłosiło upadłość ? ...

    IP: 85.221.160.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6 (.NET CLR 3.5.30729)

  • lck

    #17 lck 2010-03-15 22:42:46 0

    "Czy ktoś potrafi sobie wyobrazić sytuację gospodarczą na świecie jakby MS ogłosiło upadłość ? ..."

    Ha ha. Ile masz lat? 12? A może Przesadziłem?

    A gdyby, to co by się stało miszczu? System operacyjny Winodws łącznie z M$ Office przestałby działać? Koniec świata. M$ piątym jeźdźcem apokalipsy ;D

    A tak poważnie, wiele zmieniłoby się na lepsze.

    IP: 83.18.90.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100124 Firefox/3.6 (Swiftfox)

  • vojski

    #18 vojski® 2010-03-15 23:28:16 0

    @dav: niczego w d... sobie nie będę wkładał. Doczytaj artykuł i mój komentarz, nie wypowiadałem się na temat tego, czy liczba jest za duża czy za mała. W artykule jako podstawa do tych 200 tys. podane są badania Gemiusa, a wyniki tychże badań podawane na ranking.pl mówią 0.49%, więc coś jest nie tak. Na temat wiarygodności samych badań się nie wypowiadam, całkiem możliwe że twoje 3% jest bliższe prawdzie.

    IP: 150.254.240.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/533.2 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.342.3 Safari/533.2

  • Nora

    #19 Nora 2010-03-16 09:35:14 0

    lck: A tak poważnie, wiele zmieniłoby się na lepsze.

    A konkretnie? Parę przykładów (poważnych, nie z piaskownicy) możesz podać?

    IP: 89.174.38.[...] Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; x64; Trident/4.0)

  • Motard

    #20 Motard 2010-03-16 10:13:58 0

    @czepol, moge sie mylic, ale wydaje mi sie, ze na komputerach Apple nic sie nie da zainstalowac poza MacOS. To sie nazywa "proprietary hardware". Na PC mozna zainstalowac rozmaite systemy operacyjne, takze nabywca powinien miec mozliwosc wyboru.

    vojski®, Patrzac na udzial aMule w sieci Kad, szacowalbym udzial desktopowego Linuksa na swiecie na ok. 1,5%

    IP: 193.57.220.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6

  • lck

    #21 lck 2010-03-16 10:26:59 0

    @Interoperacyjność? Wystarczy?

    Wiesz czym jest Windows bez świata IT. Bezużytecznym systemem. MAC OS X, Linux, BSD, ogólnie, to wszystkie systemy operacyjne nie licząc Windowsa, mają w ofercie masę oprogramowania i sterowniki. A co ma Windows? Painta + notatnik i kalkulator?! 

    Więc przekonaj mnie co jest takiego zaj... w Windowsie?

    IP: 83.18.90.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100124 Firefox/3.6 (Swiftfox)

  • Nora

    #22 Nora 2010-03-16 13:12:39 0

    @Ick

    1. Interoperacyjność? Czyżbyś chciał powiedzieć, że zniknięcie najpowszechniej używanego systemu desktopowego poprawi sytuację w tej dziedzinie?

    2. Czyżbyś chciał także powiedzieć, że baza oprogramowania i sterowników dla systemu Windows jest niewielka? Naprawdę? :)

    3. Nie mam zamiaru cię do niczego przekonywać. To ty wyskoczyłeś z "rewolucyjną" tezą, więc sam się martw o jej uzasadnianie.

    IP: 89.174.38.[...] Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; x64; Trident/4.0)

  • ping

    #23 ping 2011-04-18 18:47:28 0

    Windowsa się nie kupuje tylko prawo do jego używania .

    laptopy Maca to sprzęt i oprogramowanie jednego producenta,a pc nie jest produktem M$ . Pokażcie mi jednego laptopa wyprodukowanego przez

    M$.To dlaczego zawłaszcza sobie prawo do instalowania swego softu i żądanie kasy za jego używanie.

    IP: 62.87.248.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US) AppleWebKit/534.16 (KHTML, like Gecko) Chrome/10.0.648.205 Safari/534.16

  • niezadowolony

    #24 niezadowolony 2012-05-23 17:12:02 0

    A po diabła mi jakiś Windows przecież nie mam ochoty i czasu tego szajsu uczyć się a programów nie znam bo nie muszę i pisanie bzdur że jakiś program jest super to tylko przyzwyczajenie .

    Że Francuzi uwielbiają żaby i ślimaki to sprzedawca mi ma na sile ten szajs dokładać do koszyka a ja mam za to płacić.

    A co do reklamacji jak płytka padnie to z przyczyn materiałowych a nie systemu a laik będzie latał nie zależnie od systemu jaki będzie miał zainstalowany.

    A pro po sprawdzenie sprzętu i gdy się okaże że jest sprawne jest odpłatne .

    W CZYM PROBLEM. M$ nie udziela żadnej gwarancji EULA do przestudiowania.

    IP: 87.105.136.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64) AppleWebKit/536.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/19.0.1084.46 Safari/536.5

  • slawek22

    #25 slawek22 2012-05-24 02:53:53 0

    Śmiech na sali. Srajmak to "własnościowy hardłer" i Apple może sobie nie tylko instalować co chce ale zabraniać instalacji cudzego oprogramowania a PC-ty to produkuje święty mikołaj. "Oni nie mogą"... dopiero by był płacz jakby producenci zrobili tak jak Apple i zakazali instalacji Linuxa (wiadomo jak wyglądają relacje między Intelem a Microsoftem).

    Poza tym co to za własnościowy hardłer? to rebrandowana chińsko/koreańska masówka. LG, Samsung, nawet składać to muszą małe żółte łapki w Foxconnie :) Apple to nawet nie jest właścicielem technologii wytwarzania szybki ekranu a jedyne co jest własnościowego w tym sprzęcie to (podobnież) kształt prostokąta i wygląd ikonek. Więc co do własnościowego bullshitu to Fujitsu przynajmniej produkuje PC-ty we własnej fabryce. Ale za niedługo się dowiemy, że firma składająca zabawki z tanich chińskich klocków jest bardziej innowacyjna niż IBM :)

    Akcję poprę kiedy równocześnie zostanie wysłane pismo w sprawie Apple, odnośnie zaprzestania traktowania swoich userów jak niewolników , w myśl zasady - jak kupiłem sprzęt to mogę sobie na nim robić co chcę i jakimś jakbłkowym faszystom z Cupertino nic do tego :D Na razie śmierdzi hipokryzją na kilometr :)

    IP: 83.7.58.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/536.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/19.0.1084.46 Safari/536.5

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł