publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
19 skomentuj »

TAGI: ubuntu , interfejs użytkownika , unity , menu

2012-01-26 11:15  |  Adam Golański

Ubuntu kończy z „M” w WIMP. Czy HUD zdoła zastąpić nam zwykłe menu?

Ubuntu kończy z „M” w WIMP. Czy HUD zdoła zastąpić nam zwykłe menu?

Obsługiwane za pomocą myszy menu aplikacji to standard okienkowych interfejsów. Menu towarzyszyło nam od dziesięcioleci – było w GEOS-ie na Commodore 64, Workbenchu na Amidze, Mac OS-ie Classic i pierwszych Windows. Potem ludzie z Microsoftu stwierdzili, że menu wcale takie dobre nie są, i z wydaniem Office 2007 sprzedali użytkownikom słynną Wstążkę. Sporów o nią było co niemiara – dziś jednak chyba się już w świecie Windows przyjęła. Jednak wciąż dla poważniejszych aplikacji, takich jak Photoshop czy AutoCAD, menu jest niezastąpione. Często pierwszą rzeczą, którą użytkownik robi po uruchomieniu nowej aplikacji, jest przejrzenie pozycji w jej menu. Mark Shuttleworth, szef Canonicala, wydawca Linuksa Ubuntu chce z tym skończyć.

Pomysł jest jeszcze bardziej wywrotowy niż to, co Canonical pokazał już do tej pory w ambiwalentnie przyjętym interfejsie Unity, który od ostatniego wydania Ubuntu jest już standardowym, domyślnym pulpitem dla wszystkich. Następca przestarzałego menu to HUD – Head Up Display, który w miejsce rozwijanych menu wprowadza wywoływanie poleceń poprzez system łączący wyszukiwarkę, rozpoznawanie języka naturalnego i autouzupełnianie.

Spodobać się to powinno fanom klawiatury: niemal jak w Google Instant piszą sobie zaczątki poleceń, które dopełniane są przez HUD-a i wykonywane. Interfejs tego typu ma posłużyć do „oczyszczenia” interfejsu Ubuntu, a jednocześnie zapewniać skuteczną obsługę zarówno prostych w użyciu programów, takich jak przeglądarki internetowe, jak i narzędzi dla zaawansowanych użytkowników – np. pakietów CAD.

Jak to wygląda w praktyce, zobaczycie na poniższym wideo. Tam użytkownik radzi sobie zarówno z Firefoksem, jak i grafiką wektorową w Inkscape. Łatwo (?) aktualizuje status w komunikatorze, wysyła e-maila i zarządza odtwarzaniem muzyki. Nawet tradycyjna powłoka systemowa nie jest wolna od integracji z HUD-em.

Zdaniem Shuttlewortha, HUD pozwoli na bezpośrednie połączenie użytkowników z tym, czego chcą. Nie muszą już uczyć się na pamięć drzewa elementów menu, system będzie dopasowywał się do ich poleceń, uczył ich typowych zachowań. Deweloperzy uwolnieni zostaną zaś od dylematów w rodzaju „czy Preferencje wstawić do Narzędzi czy Opcji”?

Zapewne na początku HUD będzie zbyt dużym przeskokiem dla ludzi wychowanych w paradygmacie WIMP, dlatego w najbliższej wersji Ubuntu – 12.04 – wciąż będzie można korzystać z menu w aplikacjach. Jednak to HUD stanie się domyślnym systemem kontroli oprogramowania. Designerzy Canonicala liczą, że użytkownicy będą coraz mniej i mniej z menu korzystali, aż w końcu staną się zadowoleni z tego, że go już w ogóle nie widać.

Podobno jednak „power-userzy” są zadowoleni, mówią coś w stylu „teraz każda okienkowa aplikacja wydaje się równie potężna jak vim!”. Oczywiście użytkownicy Emacsa wydają w tej sytuacji tylko dziwne dźwięki, ale przecież nikt im nie każe używać Ubuntu, mają od lat swój system operacyjny (pozbawiony jedynie dobrego edytora tekstu – z jakiegoś powodu nie chcą uruchamiać vima w swoim emacsie).

Tyle żartów. Na poważnie, Shuttleworth zapowiada w przyszłych wersjach HUD-a obsługę poleceń głosowych, które jeszcze bardziej przyspieszą pracę z aplikacjami. A co Wy o tym sądzicie? Podobało się demo? Jeśli tak, to możecie sami sprawdzić to w praktyce, instalując w Ubuntu HUD-a z tego oto repozytorium: launchpad.net/~unity-team/+archive/hud.

źródło: markshuttleworth.com

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
19 skomentuj »

Komentarze

  • windziarz

    #1 windziarz 2012-01-26 12:04:24 0

    Będzie z tym problem w aplikacjach niezlokalizowanych. O ile trochę kumam po angielsku i interfejs z menu w "języku obcym" jest przejrzysty to już w takim HUDzie zginę raczej, bo nie dość, że trzeba będzie znać sporo słów, które nie zawsze się zna/pamięta to jeszcze dojdzie do tego fantazja twórców i zgadywanie jak mogli coś nazwać.

    IP: 89.75.115.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1

  • paranoya

    #2 Łukasz Paranoya Wittbrodt® 2012-01-26 12:40:43 0

    wow... a w czym to ma być lepsze ? Wracamy do dosa gdzie trzeba znać wszystkie polecenia ? Nie ma menu to nie wiadomo co w ogóle program potrafi ... a wpisywanie poleceń na chybił trafił to chyba gorsze rozwiązanie niż przejrzenie menu.

    Zgadzam się również z przedmówcą, że dużym problemem będzie tutaj lokalizacja aplikacji, szczególnie że jedną opcję która po angielsku występuje zawsze pod tą samą nazwą często w polskim różnie tłumaczą w różnych aplikacjach.

    Nie podoba mi się ten pomysł i mam nadzieje, że będzie można równolegle używać normalnego menu.

    IP: 87.205.237.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64) AppleWebKit/535.2 (KHTML, like Gecko) Ubuntu/11.10 Chromium/15.0.874.106 Chrome/15.0.874.106 Safari/535.2

  • hal2069

    #3 hal2069 2012-01-26 13:46:38 0

    Do tej pory wiele można zrobić myszką bez skakania pomiędzy klawiaturą a myszką. Zgadzam się jest to konieczność pamiętania wszystkich komend . Jako rozwiązanie dodatkowe OK.

    A co do sterowania głosem to już widzę np. jak w jakiemś "open space" wszyscy przekrzykują się by coś zrobić nakomputzerz

    IP: 78.8.150.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • hyhyhy

    #4 hyhyhy 2012-01-26 13:48:37 0

    Nie można zostawić GNOME Shell, tylko trzeba robić kiepskiego forka który z każdą kolejną wersją jest coraz mniej przyjazny dla użytkownika....

    IP: 89.76.165.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1

  • windziarz

    #5 windziarz 2012-01-26 14:01:11 0

    Powoli okręt pod tytułem Ubuntu zaczyna nabierać wody, co mnie fana Windowsa nie cieszy, bo jak utonie to już nie będzie popularnych darmowych alternatyw i Microsoft z Applem podniosą ceny :/

    ps. no może jest jeszcze jakiś ratunek w Mincie, ale czy tak mocny jak Ubuntu to nie wiem

    IP: 89.75.115.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1

  • Motard

    #6 Motard® 2012-01-26 15:21:48 0

    Ubuntu powinno jednak konsultowac swoje fantazje z uzytkownikami... Ta akurat moze byc gwozdziem to trumny...

    @windziarz, przeszedlem z Ubuntu na Debiana z Xfce i jestem zachwycony. Takze nie boj sie, uciekinierzy z Ubuntu nie przejda na Win ale raczej na inna dystrybucje Linuksa. :-)

    IP: 217.109.112.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; en) Presto/2.10.229 Version/11.60

  • kivio

    #7 Kivio® 2012-01-26 19:06:07 0

    Canonical chyba znacząco pomyliło kierunki, wchodzimy w erę technologii dotykowych, tego będzie się paskudnie używać na otwierającej się co chwila klawiaturze ekranowej.

    IP: 62.21.22.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.63 Safari/535.7

  • art.Mariusz

    #8 art.Mariusz 2012-01-26 21:41:28 0

    Adobe Indesigne posiadał taką funkcję już dwa lata temu. Bardzo się przydaje w aplikacjach o mocno rozbudowanych menu.

    Dlatego pracuję też na Mac'u bo posiada od zawsze spotlight, bardo rzadko otwieram aplikacje, czy pliki klikając, szybciej kiedy wywołam je ze spotlight szczególnie dobrze zrobiony w nowym OS X Lion.

    Ale nie da się wszystkiego wywoływać opisami bo człowiek różne rzeczy różnie kojarzy.

    Co w tym nowego?

    IP: 83.242.83.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • art.Mariusz

    #9 art.Mariusz 2012-01-26 21:47:15 0

    Zapomniałem dodać, przez oczywistość, że to bardzo dobra i chyba jedyna droga z myśli ludzkiej do już mocno przeładowanych systemów menu.

    To jest po prostu system kojarzenia jaki człowiek używa od zawsze tzn. kojarzysz jakąś frazę wpisujesz i z listy wybierasz dokładniejsze skojarzenie pasujące do Twojego poszukiwania.

    IP: 83.242.83.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • HTD

    #10 HTD 2012-01-26 22:43:24 0

    O ile pomysły z Ubuntu ostatnio nie budziły mojego entuzjazmu - o tyle ten jest po prostu rewelacyjny.

    Moim pierwszym zetknięciem z takim podejściem był kontakt z Gnome Do. Co prawda to tylko prosta zabawka do odpalania aplikacji z klawiszy, w dodatku słaba bo co chwila się sypała (Synapse się za to nie sypał), ale mnie zawsze wkurzały ikony na pulpicie. Nie wiem czemu, ale jakoś ich nie lubię. Lubię mieć jakąś wypasioną tapetę, a ikonki tylko w niezbędnej ilości.

    Tak więc reszta z klawiatury. Owszem, zawsze była konsola, ale używanie konsoli do odpalania aplikacji jest trochę jak strzelanie z armaty do komara.

    Później nastał Gnome 3, w którym magiczne wyszukiwanie stało się standardem. Aż tu nagle... Musiałem wrócić do Windowsa (robota). I tu niespodzianka - bo magiczne wyszukiwanie w 7 działa bardzo podobnie do tego z Gnome czy Ubuntu. Jedynym problemem są koszmarne polskie nazwy :) Na szczęście stary dobry algorytm rozpoznaje skróty z dowolnego wyrazu w nazwie.

    Rozszerzenie tego na aplikacje, i to tak popularne jak Firefox to będzie rewolucja. Mam nadzieję, że inne środowiska to podchwycą.

    Na prawdę nie cierpię wyszukiwać opcji w menu. Jeszcze pół biedy jak to nowa aplikacja i tak sobie rozwijając jedno menu po drugim ją poznaję. Najbardziej wkurzają menu w aplikacjach które znam na pamięć. Tylko np wiem, że dana operacja to będzie kilka klików zamiast jednego.

    A jeśli chodzi o samo wyszukiwanie - przykład z Inkscape idealnie trafiony. Często mniej więcej wiesz o jaką opcję chodzi, ale ani nie pamiętasz dokładnie nazwy, a już tym bardziej w którym jest podmenu.

    A to się przyda nawet w aplikacji której kompletnie nie znasz. Zastanawiasz się, czy jakieś powiadomienie da się wyłączyć. Piszesz "dis.." no i jeśli jest opcja disable, to zobaczysz gdzie, albo możesz zacząć sobie odpuszczać.

    Od strony oprogramowania - takie coś jest dużo prostsze do zrobienia niż jakiekolwiek menu. Dokładasz nowe opcje w dowolnej kolejności. Nie musisz tworzyć żadnego drzewa ani podobnej struktury. Dla pogrupowania związanych opcji można przecież użyć tagów.

    Przy okazji - często takie kombosy literowe są lepsze od skrótów klawiszowych. Bo ze skrótami to stale jakieś problemy. Największym problemem jest, że jest ich ograniczona ilość, i często ten sam skrót robi w różnych aplikacjach 2 różne rzeczy. A tu po prostu kontekst wyszukiwania ustawiony jest na aplikację i już.

    Odkąd zacząłem używać Office-a ze wstązkami - odniosłem wrażenie że świat OS został trochę w tyle. Mark Shuttleworth chyba tez miał tego dość.

    Teraz niech inni od nich zrzynają.

    IP: 89.75.114.[...] Opera/9.80 (Windows NT 6.1; U; pl) Presto/2.10.229 Version/11.60

  • art.Mariusz

    #11 art.Mariusz 2012-01-26 22:58:56 0

    Kilka przykładów działania.

    Uwaga to nie jest prezentacja video tylko to tak działa w locie ze wszystkimi aplikacjami:

    http://www.youtube.com/watch?v=aRTcEJqcbBw&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=WScF1OAL094

    systemowy spotlight:

    http://www.youtube.com/watch?v=CYoCJ101cfU

    spotlight - preferencje systemowe

    http://www.youtube.com/watch?v=soS8XFHkanA

    IP: 83.242.83.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • art.Mariusz

    #12 art.Mariusz 2012-01-26 23:06:29 0

    i jeszcze jak to jest dopracowane w OS X Lion

    http://www.youtube.com/watch?v=JiFna_282IM

    Te funkcje wyszukiwania są jednymi z najważniejszych kilku cech jakie trzymają mnie przy tym systemie. To po prostu daje niezłego kopa w codziennej pracy.

    IP: 83.242.83.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • xdi

    #13 xdi 2012-01-27 02:32:49 0

    "Jednak wciąż dla poważniejszych aplikacji, takich jak Photoshop czy AutoCAD, menu jest niezastąpione."

    Autorze:

    W Autocadzie juz od jakiegoś czasu jest bardzo funkcjonalna wstążka ... http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?siteID=123112&id=17449823#channels_Explore i np. http://www.softpedia.com/progScreenshots/AutoCAD-Screenshot-104603.html.

    Jak ktoś nie do końca ogarnia jak działa wstążka, co za nią stoi i dlaczego została wprowadzona akurat do Office'a - to trudno sie mówi.

    IP: 85.221.162.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • art.Mariusz

    #14 art.Mariusz 2012-01-27 13:52:29 0

    Wg mnie wyszukiwanie skojarzeń jest najlepszą drogą. Przynajmniej na dziś lepszej nie znam.

    Co tu o wstążce mówić? W porównaniu z praktyką użytkowania to tylko gadanie aby coś sprzedać. Nadal funkcje są nie w tym miejscu co JA bym chciał w tej CHWILI czyli pod moją ręką:

    http://www.youtube.com/watch?v=Azt1Hgso-a4

    IP: 83.242.83.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • Singel

    #15 Singel 2012-01-27 17:48:13 0

    Dlaczego robicie z tego takie halo?Przecież zawsze można zainstalować np Cairo-dock,AWN i mieć klasyczne rozwijane menu razem z milionem pozycji.Będzie do wyboru klasyczne rozwiązanie i nowe.Więc o co tyle szumu?

    IP: 83.26.201.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux i686) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • art.Mariusz

    #16 art.Mariusz 2012-01-28 08:11:05 0

    Singiel, chyba powinieneś odstawić kawę na jakiś czas. :)

    IP: 83.242.83.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

  • anonim

    #17 anonim 2012-01-28 10:37:39 0

    Czy czasem coś podobnego nie jest Win8?!

    Ech te kopiowanie pomysłów!!!

    IP: 178.181.189.[...] Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; Trident/5.0)

  • czarnystokrotek

    #18 czarnystokrotek 2012-01-29 05:12:52 0

    Jestem wzrokowcem i raczej pamiętam gdzie coś znaleźć w menu, niż jak to coś się nazywa. Włączenie HUDa spowoduje, że więcej czasu stracę na przypominaniu sobie kluczowego słowa niż na samym wykonywaniu pracy. Nie mam zamiaru nawet testować...no chyba, że w ramach treningu umysłowego;P

    IP: 87.206.12.[...] Mozilla/5.0 (Ubuntu; X11; Linux i686; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1

  • art.Mariusz

    #19 art.Mariusz 2012-01-29 22:31:19 0

    @ czarnystokrotek: "Jestem wzrokowcem i raczej pamiętam gdzie coś znaleźć w menu,"

    — Hmmm... Sugerujesz, że My niektórzy, tutaj oraz autor tego pomysłu i cały ten trend także wymyślili nudzący się kosmici?! :D Dobre! :)

    Swoją drogą fajny punkt widzenia. "Jeśli nie mieści mi się coś w głowie, to znaczy, że nie ma sensu istnieć i świat rozpustnie staje na głowie"? :D

    IP: 83.242.83.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.77 Safari/535.7

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł