publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
26 skomentuj »

TAGI: flash , html , webmaster

2010-10-18 09:08  |  Mariusz Łukasik, ekspert Tense.pl

Strony WWW w technologii Flash: fakty i mity. Czy Flash ma w ogóle przyszłość?

Strony WWW w technologii Flash: fakty i mity. Czy Flash ma w ogóle przyszłość?

Flash uczynił Internet medium multimedialnym - nic więc dziwnego, że coraz więcej witryn (lub ich fragmentów), a także aplikacji sieciowych tworzonych jest z wykorzystaniem tej technologii. Co takiego wnosi Flash? Jakie ma zalety i wady w stosunku do tradycyjnego HTML-a? Dla kogo buduje się strony WWW z jego wykorzystaniem? I wreszcie: czy Flash ma przyszłość? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Przy czym, tekst ten jest przeznaczony raczej dla początkujących webmasterów, którzy chcą wybrać odpowiednia technologię dla swojego serwisu lub witryn swoich klientów.

Większość z nas ma świadomość zmian, które zaszły we wszelkiego rodzaju programach telewizyjnych na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci. Na początku były to czarno-białe produkcje, które charakteryzowała duża statyczność. Obecnie programy są już oczywiście w kolorze, ale główna zmiana polega na sposobie ich realizacji.

Dzisiejsze programy są dynamiczne, kręcone przeważnie z przenośnych kamer. Zmiany te w największym stopniu dotknęły telewizję skierowaną do młodzieży (przykład MTV). Podobne zmiany technologiczne dotyczą także Internetu, a dokładnie sposobu budowania niektórych stron WWW.

 

Flash jako nowa technologia w budowie stron WWW

W początkowej fazie rozwoju Internetu programiści przy tworzeniu stron WWW mieli do dyspozycji właściwie tylko system opisowych znaczników - HTML. Pozwalał on na tworzenie prostych stron internetowych, o statycznym charakterze.

W dłuższej perspektywie technologia ta nie mogła sprostać oczekiwaniom współczesnych internautów, czy to prywatnych użytkowników czy też firm. Szukano rozwiązań bardziej przystających do współczesnego świata - szybkiego, barwnego i bardzo dynamicznego.

Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszła technologia Flash, umożliwiająca tworzenie animacji z wykorzystaniem grafiki wektorowej i klatek kluczowych. Tak powstałe pliki można odtwarzać na stronie za pomocą przeglądarki internetowej z zainstalowaną wtyczką (np. Adobe Flash Player) lub w oddzielnym programie do tego przeznaczonym.

 

Flash jest trendy, ale jest droższy

Flash to mała rewolucja w Internecie. Coraz więcej stron produktowych i reklamowych jest budowanych w tej technologii. Flash to głównie animacja i efektowna grafika, to także możliwość oglądania filmów w oknie przeglądarki.

Stron zbudowanych z użyciem HTML-a i Flasha nie sposób pomylić. Strona we Flashu to nie tylko nowoczesny wygląd, ale także możliwości interaktywne.

Większe możliwości jednak kosztują. Zbudowanie strony we Flashu jest droższe niż w HTML-u. Technologia ta jest bardziej skomplikowana, choć w prosty sposób możliwe jest osiągniecie rzeczy niemożliwych do zrobienia w HTML.

Technologia Flash jest też trochę bardziej pracochłonna. Właściwie każdy projekt powstawać musi od podstaw. Często istnieje także konieczność zbudowania alternatywnej wersji w HTML (dla grupy starszych internautów), co zwiększa koszty całego projektu strony.

Na dodatek efekty wynikające z technologii Flash nie są dostępne dla wszystkich. Konieczne jest tutaj zainstalowanie odpowiedniej wtyczki. Problemem jest także zapanowanie nad tak zbudowaną stroną internetową w niektórych przeglądarkach.

«poprzednia 1 2 3 następna »

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
26 skomentuj »

Komentarze

  • asdf

    #1 asdf 2010-10-18 09:51:09 1

    Co za beznadziejnie stronniczy artykuł. Flash to zło i _nie_nadaje_się_ do tworzenia stron www tylko co najwyżej do realizacji dodatków do niej (gry, ewentuanlie bannery). Co do wspomnianych wykresów w artykule - np. http://www.rgraph.net/docs/tooltips.html

    IP: 213.156.115.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; pl-PL; rv:1.9.2.10) Gecko/20100915 Ubuntu/10.04 (lucid) Firefox/3.6.10

  • babel

    #2 babel 2010-10-18 09:57:23 0

    Ale tekst, S.Jobs by się chyba popłakał ze smiechu :)

    >> Oczywiście nie ma szans, aby Flash opanował cały Internet - choćby z powodu HTML 5.

    Flash nie ma najmniejszych szans opanować internetu z wielu powodów - a lista była by pewnie dłuższa niż ten artykuł. Flash super naddawał się do takiech rzeczy jak animacje, gry, osadzanie video i inne interaktyne elementy. W raz z HTML5 może okazać się ze flash nie będzie już potrzeny i nie tyle będzie blokował "opanowanie internetu" przez flash co może go zupełnie wyeliminować Panie kolego.

    IP: 95.48.23.[...] Opera/9.80 (Windows NT 6.1; U; pl) Presto/2.6.30 Version/10.61

  • riggy

    #3 riggy® 2010-10-18 10:30:30 0

    Zgadzam się z przedmówcami. Artykuł może stara się być wyważony, ale i tak jest stronniczy na korzyść flasha. Jak dla mnie flash to ociężała, niewygodna technologia, która co najwyżej nadaje się do tworzenia reklam, bannerków, ew. odtwarzania video. To raczej dodatek (w większości wypadków zbędny) do stron niż sposób na tworzenie ich w całości. Bez problemu można robić interaktywne witryny bez użycia flasha.

    IP: 217.173.182.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.2.3) Gecko/20100403 PLD/3.0 (Th) Iceweasel/3.6.3

  • Mar
  • Mar

    #5 Mar 2010-10-18 11:39:32 0

    Skoro to artykuł dla młodych nie mających pojęcia o technologiach to zamiast słuchać waszych komentarzy (stronniczych) to odsyłam do stronki :

    www.thefwa.com

    Sami oceńcie co można zbudować  w tej technologii. 

    Oczywiście przed rozpoczęciem prac należy zastanowić sięczy akurat taka technologia będzie w przypadku naszego projektu najlepsza ... 

    Przede wszystkim warto wiedzieć  iż  wiele podstawowych efektów z technologi flash załatwia ("HTML5") a dokładnie javascript + css + html (jquery itd .. ) wiec nie ma co pchać  technologi na siłę w każde miejsce gdzie faktycznie jej zastosowanie nie ma sensu. 

    Jednak jest wiele miejsc gdzie flash jest niezastąpiony 

    pozdrawiam

    IP: 91.206.244.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/534.3 (KHTML, like Gecko) Chrome/6.0.472.63 Safari/534.3

  • babel

    #6 babel 2010-10-18 12:23:37 0

    Ja np. nigdzie nie skrytykowałem flasha...

    Ja tylko skrytykowałem ten artykuł.

    Zgadzam się, że flash ma swoje miejsce w internecie - nie mniej jednak nie jest to na pewno najlepsza technologia do budowania stron informacyjnych, web2.0 itp.

    Flash na pewno będzie królem w grach  internetowych jeszcze pare dobrych lat - z prostego powodu - jest najwięcej programistów ktorzy bawią się w tej działce internetu używając własnie flash.

    Jeżeli chodzi o zastosowanie flasha do banerów - to czym szybciej skończy się era niedopracowanych wydajnościowo flashy - banerów, tym lepiej dla nas wszyskich.

    IP: 95.48.23.[...] Opera/9.80 (Windows NT 6.1; U; pl) Presto/2.6.30 Version/10.61

  • dAREuS
  • Mar

    #8 Mar 2010-10-18 14:31:27 0

    @babel

    absolutnie nie czepiam się ale :

    "Jeżeli chodzi o zastosowanie flasha do banerów - to czym szybciej skończy się era niedopracowanych wydajnościowo flashy - banerów, tym lepiej dla nas wszyskich."

    Niestety nie zgodzę się z tym to nie technologia "robi"  takie reklamy to rynek reklamowy ma zapotrzebowanie na różne formy dotarcia do konsumenta - czasem wkurzajace 

    Pozwiem tak jak nie baner we flash to w "canvas" , jquery  itd ... Ciekawe na co wtedy bedziecie narzekać  ?  

    No chyba że wtedy wyskakujące reklamy będą juz ok bo np w (HTML5)  :) 

    sory ale uważam to za głupie wypowiedzi 

    IP: 91.206.244.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/534.3 (KHTML, like Gecko) Chrome/6.0.472.63 Safari/534.3

  • babel

    #9 babel 2010-10-18 15:26:05 0

    Masz rację - co do tych reklam - w sumie nie o technologię tutaj chodzi a o to, że bardzo często niekt nie dba o poprawę wydajności animacji wektorowych...

    Co do reszty, to nie cofam :)

    >> Oczywiście nie ma szans, aby Flash opanował cały Internet - choćby z powodu HTML 5

    No nie mów że ten tekst nie jest śmieszny :)

    IP: 95.48.23.[...] Opera/9.80 (Windows NT 6.1; U; pl) Presto/2.6.30 Version/10.61

  • hej!

    #10 hej! 2010-10-18 16:11:06 0

    To kto jest w końcu tym autorem, Katarzyna Mendyk czy Mariusz Łukasik?

    IP: 77.253.221.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.6.37 Version/10.70

  • dAREuS

    #11 dAREuS® 2010-10-18 16:14:53 0

    Jednak Mariusz Łukasik, przepraszam za zamieszanie.

    IP: 188.121.0.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/534.3 (KHTML, like Gecko) Chrome/6.0.472.63 Safari/534.3

  • baikal

    #12 baikal 2010-10-18 16:54:02 0

    Zauważyłem jedną rzecz.

    Wchodzę na stronę internetową zbudowaną we Flaszu - zachwycam się i już na nią nie wracam.

    IP: 87.205.143.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL; rv:1.9.2.10) Gecko/20100915 Ubuntu/10.04 (lucid) Firefox/3.6.10

  • dAREuS
  • dev

    #14 dev 2010-10-18 20:39:01 1

    Wedlug mnie Flash to juz troche zle okreslenie tej technologii bo tak

    naprawde na Flash Platform (bo tak by to czeba nazywac) sklada sie

    kompleksowe srodowisko programistyczne do tworzenia stron, gier,

    aplikacji nie tylko dostepnych przez www ale rowniez chocby na

    desktopach(AIR). Jednym slowem polecam zapoznac sie z terminem RIA

    IP: 195.78.239.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10

  • Kotos

    #15 Kotos 2010-10-18 20:57:24 0

    Troche nie rozumiem o czym dyskusja. Zgadzam sie ze nie mozna robic cale strony we flash, ale niektore elementy dobrze zrobionej strony sa nie do uzyskania za pomoca innych efektow. Poza tym nie wyobrazam sobie zeby html5 mial zastapic proste definiowanie klatek we flashu.

    Flash, oprucz tego ze jest wykorzystywany do wszelkich bajerow, jest tez niezastapionym elementem designu ladnej dla usera strony internetowej.

    IP: 89.231.120.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10 ( .NET CLR 3.5.30729)

  • Kotos

    #16 Kotos 2010-10-18 21:06:41 0

    ahh tak argumenty. Zapomnialem

    http://www.hellomonday.com/

    IP: 89.231.120.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10 ( .NET CLR 3.5.30729)

  • Leniwiec

    #17 Leniwiec 2010-10-18 21:13:26 0

    Ha! Omiotłem artykuł, głównie ze względu na zaciekawienie, "co napiszą o pozycjonowaniu". Ciężki temat ... :) Dla mnie Flash jakby tracił na popularności, a ten artykuł to trochę próba ratowania konającego ;)) Przesadzam oczywiście, ale takie śmieszne skojarzenie. Tak czy siak odebrałem wrażenie, że jest nakręcaniem na technologię na siłę. Rynek zweryfikuje. Od siebie zwróciłbym jeszcze uwagę na:

    1) na pewno o zaletach Flasha mogą powiedzieć klienci firm, które nie otrzymały ze stronami plików źródłowych.

    2) wyraźnie napisane że strony we Flashu pozycjonuje się trudniej - równie efektywnie, ale trudniej. Czyli? Drożej :D A jak ktoś uważa, że kosztuje tyle samo, to znaczy, że pozycjonerzy "przycinają" na zwykłych stronach ;)

    3) prawie dobrze zaowalowana forma promocji agencji tense.pl, jako niezłych pozycjonerów stron we Flashu ;))

    IP: 78.8.213.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10 ( .NET CLR 3.5.30729)

  • Leniwiec

    #18 Leniwiec 2010-10-18 21:18:07 0

    @Kotos - trochę płytka wyobraźnia :) Za jakiś czas powstaną frameworki, które tak opakują HTML5, że będzie przyjemniej niż na klatkach we Flashu.

    A strona którą podesłałeś - cudownie zamulała netbooka :) 1.6GHz na jednym rdzeniu to trochę jednak za mało.

    Ale żeby nie było - Flash może być fajny, tylko może niszowy trochę się zrobi. Nie jest już tak atrakcyjny jak kiedyś, bo ma konkurencję ...

    IP: 78.8.213.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10 ( .NET CLR 3.5.30729)

  • przemeko

    #19 przemeko 2010-10-19 14:20:26 0

    Zapraszam na aviary.com

    To jest idealny przyklad czy aplikacje flash maja przyszlosc czy nie.

    IP: 80.53.178.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/534.3 (KHTML, like Gecko) Chrome/6.0.472.63 Safari/534.3

  • Leniwiec

    #20 Leniwiec 2010-10-19 18:36:56 0

    @przemeko - maja przyszlosc lub nie - czas pokaze :)

    Poki co jest walka Flash vs reszta świata, analogiczna do Windows vs Linux, czyli możemy się spuszczać nad tym co komu bliższe. Typowe flame wars ;)

    A przyszlosc - osobiscie uwazam:

    1) "Flash Platform" do zadań specjalnych, a straci udział w masowym użyciu do podnoszenia atrakcyjnosci wizualnej stron

    2) ... albo wejdzie rewolucyjne rozwiazanie typu wszystko bedziemy dostawac na ekran strumieniem video z chmury, a material ten bedzie przygotowywany w ramach zupelnie innej technologii

    IP: 85.89.185.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10 ( .NET CLR 3.5.30729)

  • przemeko

    #21 przemeko 2010-10-20 12:56:19 0

    @Leniwiec -  maja przyszlosc lub nie - czas pokaze :)

    No trudno z takim argumentem dyskutowac. To oczywiste ze czas pokaze.

    Piszac o przyszlosci - mialem bardziej na mysli potencjal tej technologi. To czy zostanie wykorzystany - to juz inna kwestia.

    Wykorzystanie flasha do zwyczajnych stronek - to czysta strata czasu/pieniedzy/energii - latwiej i szybciej pisze sie w jquery/html/css/ - ale zaawansowane aplikacje - to juz inna sprawa!

    Dodatkowo dobrze napisana aplikacja we flexie stosunkowo latwo daje sie przeniesc na: www, desktop, android, iphone, ipad! (np http://blogs.adobe.com/cantrell/archives/2010/04/one_application_five_screens.html)

    IP: 91.150.202.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/534.3 (KHTML, like Gecko) Chrome/6.0.472.63 Safari/534.3

  • Mar

    #22 Mar 2010-10-25 22:49:15 0

    Odnośnie przyszłości  flash  :)  zapraszam na Adobe MAxX 2010 a szczególnie polecam link  : 

    http://tv.adobe.com/watch/adc-presents/molehill-3d-apis/

    nowe wsparcie 3d we flash  -  0 procent użycia CPU :) 

    sami zobaczcie  :)

    IP: 89.229.196.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/534.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/7.0.517.41 Safari/534.7

  • Mar

    #23 Mar 2010-10-26 00:17:09 0

    Jednak Adobe nie zapomina o obietnicach dla HTML5 

    proszę  

    http://tv.adobe.com/watch/adc-presents/preview-of-the-edge-prototype-tool-for-html5-/

    narazie prototyp ale zapowiada się przyzwoicie :)

    IP: 89.229.196.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/534.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/7.0.517.41 Safari/534.7

  • Jay

    #24 Jay 2010-11-15 19:55:10 0

    Chwila, moment. Nie mylcie FLEX SDK z Adobe Flash.

    Owszem AS jest integralną częścią obydwu, ale to nie są technologie zastosowane do tego samego: prostych stronek.

    Ja i tak jestem w obozie html/css/jquery/ajax I efekty działania witryn nie dość że mogą zmiażdżyć flasha, to jest do wydajniejsze i mniej zasobożerne.

    Flash jest ok do animacji, ale jak widzę menu nawigacyjne we flashu, to rzucają mną torsje.

    IP: 81.210.63.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; PL; rv:1.9.2.11) Gecko/20101012 Firefox/3.6.11 (.NET CLR 3.5.30729)

  • slawek22

    #25 slawek22 2010-11-15 21:34:57 0

    @Jay: To, że ktoś robi stronę na ramkach albo używa animowanych gif-ów, mrugajacego tekstu i marquee nie znaczy, że HTML jest do kitu.

    >jestem w obozie

    OMG kolejny nawiedzony :)

    IP: 83.22.179.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/534.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/7.0.517.44 Safari/534.7

  • asd

    #26 asd 2012-04-10 16:36:03 0

    Flash to dinozaur... o wiele lepiej jest korzystać z html5 + javascript.

    IP: 87.105.212.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:11.0) Gecko/20100101 Firefox/11.0

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł