publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
14 skomentuj »

TAGI: it , praca , badanie , polska

2012-01-19 15:00  |  dodał Paweł Gazda

Specjalistów IT zatrudnimy od zaraz: biznes jest głodny programistów

Specjalistów IT zatrudnimy od zaraz: biznes jest głodny programistów

W najbliższym roku, aż  68 proc. przedsiębiorstw z branży IT planuje zatrudnić nowych pracowników. Najbardziej poszukiwanym pracownikiem w tym sektorze, podobnie jak w roku 2011, będzie programista. To tylko niektóre wnioski raportu z badań przeprowadzonych pod koniec 2011 r. na firmach z branży IT przez PMR Research na zlecenie Adecco Poland.

"Celem badań była diagnoza potrzeb branży IT w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i doradztwa personalnego, które odzwierciedlają prognozy dotyczące rozwoju całej branży w 2012 r." - podkreśla Anna Wicha, Dyrektor Generalny Adecco Poland. "W związku z tym, że staramy się stale dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się potrzeb rynku, zależało nam na tym pozyskać bieżące informacje na temat preferencji obecnych i potencjalnych klientów. Wyniki pozwoliły nam ustalić m.in. jakie profile kandydatów będą najbardziej pożądane przez pracodawców z tego sektora oraz jakie są ich potrzeby i bariery w zakresie zatrudnienia oraz bieżącej współpracy z takimi firmami jak Adecco. Z naszych analiz wynika, że rozwojowi branży IT w 2012 r. będą sprzyjały inwestycje w centra BPO, ITO, które będą ukierunkowywały się w stronę bardziej skomplikowanych operacji niż te, które świadczą obecnie".

 

Plany zatrudnieniowe w branży IT w 2012 roku

W ciągu nadchodzących 12 miesięcy, 68% badanych przedsiębiorstw z branży IT planuje zatrudnić nowych pracowników. Nadal najbardziej poszukiwanym pracownikiem w branży jest programista - 46% badanych wskazało na tę potrzebę. 14% badanych deklaruje chęć poszukiwania pracowników na stanowisko handlowiec, a 10% na specjalista do spraw wdrożeń.

Rys. Plany zatrudnieniowe w 2012 r.

W ramach badania zapytano też przedstawicieli firm, jakie stanowiska są szczególnie trudne do obsadzenia. Trudności napotkano w rekrutacji odpowiednich osób na stanowisko programisty (24% wskazań). Wart uwagi jest również fakt, że następne w kolejności trudności obsadzenia wymieniono stanowisko handlowca (9% wskazań). Warto wskazać, że mimo że nie jest ono bezpośrednio związane z zadaniami merytorycznymi w branży IT (jak produkcja oprogramowania, czy też realizacja usług z tego zakresu), to jednak może być jednym z kluczowych pozycji w firmie.

Rys. Stanowiska szczególnie trudne do obsadzenia w 2011 r.


Charakterystyka prowadzonych rekrutacji

Oczekiwania co do kandydatów w branży IT są bardzo wysokie, dlatego sam proces rekrutacji jest dosyć długotrwały, wymagający posiadania umiejętności wyławiania potencjalnych kandydatów z rynku. W związku z tym, sposoby dotarcia do kandydatów muszą być również zróżnicowane i niestandardowe. Zgodnie z odpowiedziami respondentów, 97% z nich poszukuje nowych pracowników za pośrednictwem Internetu. Następną w kolejności stosowania metodą pozyskiwania nowych pracowników jest propagowanie informacji o wolnych stanowiskach do obsadzenia wśród znajomych i własnych pracowników.

Wykorzystanie nieoficjalnych kanałów, takich jak sieci znajomości, jako drugiego po Internecie źródła pozyskiwania nowych pracowników, może wskazywać na specyfikę procesów rekrutacyjnych zachodzących w branży IT. Możliwe, że rekrutacja najbardziej poszukiwanych pracowników w branży IT, takich jak programiści, testerzy, deweloperzy wymaga niestandardowych działań. Dlatego aż 63% badanych firm wskazało, że do rekrutacji pracowników stosowali inne niż standardowe metody rekrutacji - opierając się na propagowaniu informacji wśród znajomych.

Rys. Sposoby dotarcia do pracownika z ofertą pracy.


Outsourcing usług doradztwa personalnego

Kolejna część badania Adecco dotyczy analizy skali korzystania z usług firm doradztwa
i outsourcingu personalnego w branży IT. Ponad połowa badanych firm IT (56%) deklaruje posiadanie doświadczeń we współpracy z firmami oferującymi swe usługi obszarze HR.

Wśród firm, które korzystały z usług podmiotów oferujących doradztwo personalne najbardziej popularną usługą jest rekrutacja i selekcja pracowników na stałe (79% wskazań). Należy wskazać na dwie kolejne ważne usługi w zakresie HR, z których korzystają firmy w branży IT. Jest to Direct & Executive Search (popularnie zwane Headhuntingiem) oraz rekrutacja pracowników tymczasowych (odpowiednio 21% i 18%).

Rys. Korzystanie z usług doradztwa personalnego

Analiza powodów korzystania z trzech najbardziej popularnych w branży IT usług outsourcingu w zakresie HR wskazała, że w zakresie usługi rekrutacji i selekcji pracowników największe znaczenie ma gwarancja firmy rekrutacyjnej na wykonaną usługę oraz oszczędność czasu i pieniędzy zaangażowanych w proces rekrutacyjny. Wśród tych firm z branży IT, które korzystały lub nadal korzystają ze wsparcia zewnętrznego z usług w zakresie HR, rozpowszechniony jest wysoki poziom zadowolenia z dostarczanych usług. 77% korzystających z tych usług deklaruje, iż spełniają one ich oczekiwania (połączone wypowiedzi „w wysokim stopniu spełnia oczekiwania" i „raczej spełnia oczekiwania"). Tylko dla 7% korzystających z tych usług, wsparcie zewnętrznych firm jest niezadowalające.

Rys. Ocena dostarczanych usług outsourcingowych w zakresie HR

 

Informacje o badaniu

Raport „Potrzeby polskich przedsiębiorstw w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim oraz doradztwa personalnego w branży IT w 2012 r." powstał w oparciu o badania PMR Research na zlecenie Adecco Poland. W ramach badania zrealizowano łącznie 102 efektywnych wywiadów w ramach badania ilościowego prowadzonego przy wykorzystaniu wywiadów telefonicznych ze wspomaganiem komputerowym (CATI). Wśród firm, które wzięły udział w badaniu 40% stanowiły firmy zatrudniające od 51 do 99 pracowników, natomiast 1/3 badanych to przedsiębiorstwa zatrudniające od 100 do 249 pracowników. 27% firm znajdujących się w próbie to przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób.

źródło: informacja prasowa

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
14 skomentuj »

Komentarze

  • Kimi

    #1 Kimi® 2012-01-19 09:23:48 0

    Na jakiej zasadzie w tym raporcie funkcjonuje rozróżnienie "programista" oraz "developer np. J2EE, .NET" ?

    Tzn. czy "developer J2EE" nie jest programistą?

    Zresztą, jak widzę na ostatnim wykresie "raczej nie spełnia nasze oczekiwania" (kto to kurde pisał? gimnazjalista?) - to jakość tego "raportu" staje się dla mnie dyskusyjna :)

    Aczkolwiek nawet patrząc na niego przez pryzmat pewnych niedociągnięć, wnioski z niego płynące są z jednej strony budujące, a z drugiej - wzrost zatrudnienia w sektorze IT ze względu na postępującą informatyzację życia i zbliżające się nowe projekty choćby z sektora publicznego można przewidzieć i bez takich zestawień. Ot, kolejny z tyłka wzięty raport o niczym :)

    IP: 80.239.242.[...] Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; pl) Presto/2.10.229 Version/11.60

  • Jacek_S

    #2 Jacek Smolak® 2012-01-19 09:43:45 0

    @Kimi: tak pół żartem, pół serio, może chodziło o koderów ;)

    IP: 81.161.201.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1

  • Bilberry

    #3 Bilberry® 2012-01-19 09:57:42 0

    @Kimi, chodzi chyba o to, że programista robi desktopowe aplikacje, a developer aplikacje webowe

    niektórzy się śmieją słysząc np. programista PHP

    IP: 195.99.205.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1) AppleWebKit/535.11 (KHTML, like Gecko) Chrome/17.0.963.33 Safari/535.11

  • Kimi

    #4 Kimi® 2012-01-19 10:07:54 0

    @Bilberry - programista (pl) == developer (en.)

    A wspomniany przez Ciebie "developer aplikacji webowych" to ewentualnie może być "webdeveloper".

    > niektórzy się śmieją słysząc np. programista PHP

    Uhm, a wiesz o tym, że aplikacje webowe tworzy się także w Javie, C#, ASP, Perlu, Pythonie, a nawet w C, jak się ktoś uprze? Z nich też się śmieją?

    IP: 80.239.242.[...] Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; pl) Presto/2.10.229 Version/11.60

  • Bilberry

    #5 Bilberry® 2012-01-19 10:15:35 0

    @Kimi, ja w swoim czasie zrobiłem serwer w Delphi (Pascalu), miało to swoje dobre strony w porównaniu do PHP

    co do innych języków programowania to w UK w zasadzie wszystko tworzy się albo w PHP albo w ASP, jeżeli więc chodzi o web developerów szuka się tylko PHP i ASP, przy czym za ASP płacą dwa razy tyle co za PHP

    artykuł mówi prawdę, podczas gdy znajomi z innymi zawodami tracą pracę, ja dostaję średnio 5 propozycji dziennie

    IP: 195.99.205.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1) AppleWebKit/535.11 (KHTML, like Gecko) Chrome/17.0.963.33 Safari/535.11

  • Kimi

    #6 Kimi® 2012-01-19 10:28:03 0

    @Bilberry - ja nigdzie nie napisałem, że artykuł mówi nieprawdę, tylko, że raport stwierdza oczywiste fakty, przez osoby z branży IT do zauważenia bez niego :)

    A chyba do nich ten raport jest w głównej mierze skierowany, bo np. co nianie albo ślusarzy narzędziowych może interesować sytuacja na rynku pracy w IT? No chyba, że sugeruje im przebranżowienie :D

    Co do PHP i ASP: zgadzam się z Tobą w 100%, dysproporcja zarobków pomiędzy programistami PHP oraz przykładowo ASP czy Javy jest duża, bo i różnica w stopniu zaawansowania tych technologii jest spora. Druga rzecz, to ogromna podaż "pseudo programistów" PHP na rynku i co za tym idzie, bardzo duża ilość kiepskiej jakości aplikacji tworzonych w tym języku. Co pośrednio przekłada się na powszechną opinię o "programistach PHP".

    Zaręczam Ci jednak, że wykorzystanie pełnych możliwości PHP (włączając w to nowe mechanizmy od wersji 5.3, jak przestrzenie nazw itp.) w połączeniu z ogólnie przyjętymi kanonami programowania, jak OOP, wzorce projektowe i architektoniczne, ORM, do tego dbanie o odpowiedni poziom bezpieczeństwa, optymalizację, cache'owanie itd. itp. - bardzo szybko pokazuje, jaki odsetek webdeveloperów tworzących aplikacje w PHP zasługuje na nazwanie ich "programistami" :D

    IP: 80.239.242.[...] Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; pl) Presto/2.10.229 Version/11.60

  • Bilberry

    #7 Bilberry® 2012-01-19 10:53:23 0

    @Kimi, jak najbardziej się zgadzam, tym bardziej, że sam obecnie robię w PHP

    niestety jak napisałeś, niektórzy programiści PHP psują opinię - obecnie ulepszam 5 letni system napisany w PHP, w niektórych miejscach jest tak źle napisany, że aż strach; po prostu kiedyś ktoś wyłączył wyświetlanie błędów i ostrzeżeń i w kodzie aż roi się od funkcji z podanymi błędnymi parametrami, które wogóle nie działają, czego nikt nigdy nie zauważył - aż dziwi, że to wszystko jakoś działa ;)

    IP: 195.99.205.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1) AppleWebKit/535.11 (KHTML, like Gecko) Chrome/17.0.963.33 Safari/535.11

  • Kimi

    #8 Kimi® 2012-01-19 11:19:45 0

    @Bilberry - skąd ja to znam :D

    Jeszcze tylko dodam, że moim zdaniem pośrednio za winę opinii o PHP i programistach w nim tworzących ponosi także popularność np. WordPress'a czy Joomli plus setek dodatków do nich - jeśli miałeś kiedyś okazję widzieć bądź modyfikować kod tych "perełek" programistycznych - wiesz, co mam na myśli :D

    A podatności w dodatkach do Joomli czy WP to 50% RSS-ów, które dostaję m.in. z PacketStorm'a czy OWASP - to jak branża IT ma mieć dobrą opinię o PHP?

    IP: 80.239.242.[...] Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; pl) Presto/2.10.229 Version/11.60

  • ziko

    #9 ziko 2012-01-19 12:11:02 0

    Chciałbym gdzieś pracować przy kodzie, nawet za darmo ale nie ma chyba dla mnie pracy. :/

    Uwielbiam kodować, najbardziej w C++ mógłbym kodować 12h/dobę.

    Ktoś mnie zatrudni??

    IP: 83.4.191.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux i686; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1

  • Pascal

    #10 Pascal® 2012-01-19 13:52:04 0

    @ziko,

    Jak to nie ma pracy? Na pracuj.pl jest prawie 1000 ofert dla programistów :)

    IP: 83.12.10.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.75 Safari/535.7

  • zieli

    #11 zieli 2012-01-19 18:03:48 0

    Ale postarać to się można było nad osadzaniem obrazków w artykule... 2 ostatnie znośne, ale pierwsze 3 jakości "kupa"..

    IP: 95.160.47.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.75 Safari/535.7

  • Tom

    #12 Tom 2012-01-20 11:50:08 0

    @Billberry: ja kiedyś dostałem kod aplikacji oparty na klasach ... cała app to była jedna wielka klasa :) jak to zobaczyłem to powiedziałem zleceniodawcy, że dziękuję ale pozom zaawansowania mnie przerasta ;).

    IP: 89.74.61.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:8.0.1) Gecko/20100101 Firefox/8.0.1

  • vincent

    #13 vincent 2012-01-20 18:27:38 0

    @Tom

    Niech zgadnę, jak mogła się nazywać.. DB ?)

    IP: 77.254.250.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1

  • slawek22

    #14 slawek22 2012-01-20 18:33:32 0

    >niektórzy się śmieją słysząc np. programista PHP

    Inni się śmieją, jak słyszą, że JS wspiera programowanie obiektowe. Dobrze, że głupota nie boli :)

    >ja w swoim czasie zrobiłem serwer w Delphi (Pascalu), miało to swoje

    >dobre strony w porównaniu do PHP

    Chyba pomyliło ci się i chciałeś napisać "No na pewno, 20 lat temu kiedy serwery miały tyle pamięci i mocy obliczeniowej ile dzisiaj kalkulator za 40 złotych miałoby to swoje dobre strony".

    >to jak branża IT ma mieć dobrą opinię o PHP?

    Nie mnie pytaj. Jedni zatrudniają dzieciaki po studiach za 1500 inni programistów PHP za 8k. Jak myślisz, kto w ogóle siedzi w wordpressach i jumlach? newbsy ;) Jak ktoś jest pro i pracuje z WP to tworzy serwisy i dedykowane rozwiązania a nie darmowe dodatki.

    >Chciałbym gdzieś pracować przy kodzie, nawet za darmo ale nie ma

    >chyba dla mnie pracy. :/

    Za darmo? A znasz PHP? Przy C++ jest bardzo duża bariera wejścia, chcą jedynie specjalistów. Możesz iść na praktyki, bez doświadczenia w projektach komercyjnych na pracę w PL nie masz najmniejszych szans.

    >Co do PHP i ASP: zgadzam się z Tobą w 100%, dysproporcja zarobków

    >pomiędzy programistami PHP oraz przykładowo ASP czy Javy jest duża

    Nie ma żadnej dysproporcji. Może w Polsce, za granicą to różnice rzędu 10-20%.

    >ORM

    No nie ma to jak zaciemnianie kodu i przejście z świetnego modelu SQL do modelu OOP który się do zadania w ogóle nie nadaje. Nie wspominając już o optymalizacji (nie można w tym przeprowadzić praktycznie żadnej). Technologia dla firm które zatrudniają ludzi nie umiejących pisać kwerend SQL (w ORM-ie zawsze będzie niewydajnie i topornie, ale fakt - nie można nic spieprzyć). Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego.

    IP: 83.4.30.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.75 Safari/535.7

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł