publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
14 skomentuj »

TAGI: szwecja , facebook , prywatność , fra , dane osobowe , podsłuch

2011-11-02 09:00  |  Adam Golański

„Rozmowa kontrolowana...” – serwery Facebooka w Szwecji to początek inwigilacji totalnej

„Rozmowa kontrolowana...” – serwery Facebooka w Szwecji to początek inwigilacji totalnej

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o ujawnieniu się tajemniczego inwestora w nowe centrum danych, budowane niedaleko koła podbiegunowego, w szwedzkim mieście Luleå. Już wiecie, że to Facebook, którego serwery, dzięki znakomitym warunkom klimatycznym i dostępności taniej energii odnawialnej, będą teraz znacznie bardziej wydajne energetycznie. Pełen sukces? Niby tak, ale stawiając swój serwer w Szwecji, można pomachać chusteczką na pożegnanie takim kwestiom jak poufność czy prywatność.

Wszystko za sprawą szwedzkiego ustawodawstwa. Prawo FRA pozwala władzom tego kraju na przechwytywanie i podsłuchiwanie wszelkiej komunikacji, która przechodzi przez granice Szwecji, bez potrzeby uzyskiwania sądowego nakazu. FRA-lagen (od Försvarets radioanstalt – instytucji, która zajmuje się podsłuchem i przetwarzaniem przechwyconych danych), nie zachwyca ani samych szwedzkich obywateli, ani np. Google, które określiło je jako „niepasujące do zachodniej demokracji”. Gigant stwierdził, że nigdy nie założy w tym kraju swojego centrum danych, bo jest to „najbardziej naruszająca prywatność legislatura w Europie”.

Teraz i Wy możecie nie lubić już FRA-lagen, bo ruch sieciowy przechodzący przez Szwecję będzie zawierał wasze facebookowe prywatności – a każdy szwedzki urzędnik będzie mógł poczytać sobie zmiany statusu, czy pooglądać imprezowe zdjęcia.

A co na to Facebook? Dla serwisu Zuckerberga, tak zaangażowanego przecież w kwestię ochrony prywatności swoich użytkowników, w ogóle nie ma sprawy. „Facebook jest zobowiązany do wypełnienia narzuconych mu przez prawo obowiązków w krajach, w których działa, i ma już na miejscu zespół, który odpowiadać będzie na zgodne z prawem zapytania od urzędów krajów europejskich. Nie przewidujemy żadnych zmian w tej strukturze w związku z uruchomieniem nowego centrum danych.

Z jakiegoś jednak powodu wścibskość szwedzkich urzędników nie będzie jednak problemem dla użytkowników spoza USA. Są oni objęci umową z Facebook Ireland Ltd, które „przestrzega prawa ochrony danych osobowych Unii Europejskiej” i działa jako operator danych osobowych dla tychże użytkowników. Facebook nie wyjaśnił przy tym, w jaki sposób szwedzkie prawo ma być zgodne z ustawami unijnymi.

Szwedzka Partia Piratów nie jest zachwycona. Anna Troberg, działaczka partii, tak pisze o sytuacji – „FRA ma własny wariant ustawy o prywatności i dlatego musi zbierać informacje na temat poglądów politycznych, wyznania i orientacji seksualnej, może też wymieniać się tymi danymi z innymi państwami”. To miły prezent dla kilkuset milionów Europejczyków, których sieciowe igraszki w Facebooku będą teraz przechwytywane przez filtry Försvarets radioanstalt. Miłego „facebookowania!”

źródło: theregister.co.uk, annatroberg.com | pic: sxc.hu/qr5

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
14 skomentuj »

Komentarze

  • murwazy

    #1 murwazy® 2011-11-02 09:55:10 0

    ludzie wrzucaja na fb tresci, ktore chca odostepnic, co za roznica czy urzednik ze szwecji przeczyta je w przegladarce za pomoca fb czy za pomoca jakiejs wlasnej przegladarki logow?

    IP: 89.79.188.[...] Opera/9.80 (Windows NT 6.1; U; pl) Presto/2.9.168 Version/11.52

  • applied

    #2 applied 2011-11-02 10:11:02 0

    @murwazy, masz rację, ale szkoda komentować tę notkę. To wytwór chorej wyobraźni opatrzony tytułem z bulwarówki. Strata czasu.

    IP: 89.174.38.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:5.0.1) Gecko/20100101 Firefox/5.0.1

  • qwe

    #3 qwe 2011-11-02 10:19:30 0

    Dlaczego mam wrażenie że cały ten post to FUD?

    O tym że od tygodnia działa w polsce Facebook Messenger (Android, iOS, BB) nikt nie napisał. O tym że jakiś ruch przechodzi przez Szwecję od razu tytuł rodem z onetu :)

    IP: 89.72.5.[...] Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)

  • eimi

    #4 eimi® 2011-11-02 10:22:30 1

    @murwazy: różnica spora :) bo filtry FRA to nie jest jeden urzędnik leniwie czytający przypadkowe wpisy. To data mining na wielką skalę, także informacji, które nie zostały udostępnione jako "publiczne".

    IP: 83.8.9.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:7.0.1) Gecko/20100101 Firefox/7.0.1

  • qwe

    #5 qwe 2011-11-02 10:29:39 0

    Swoją drogą dziwią mnie zawsze miłośnicy teorii spiskowych którzy wierzą w to że wszystkie dane z każdego serwisu (Google, Microsoft, Facebook) sa czytane przez np. amerykańskich urzędników. To trochę jak wiara w strefę 51.

    Ilu urzędników potrzeba by przeczytać to co robi w sieci parę miliardów ludzi? Przecież większość serwisów jest w USA. Więc mogą tam czytać każdą wiadomość na Gmailu, Hotmailu, Yahoo. Nie ma przecież nic ciekawszego niż przeczytanie korespondecji miliarda osób. Podczs przerwy można przejrzeć wszystkie filmy jakie pojawiły się na YouTube i Vimeo :)

    IP: 89.72.5.[...] Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)

  • murwazy

    #6 murwazy® 2011-11-02 10:31:21 0

    eimi® naprawde mnie to nie rusza, co innego gdyby prywatna firma szperala w tych danych i wykorzystywala je do wysylania spamu. teraz co najwyzej ktos przeczyta ze umawiam sie z kumplami na piwo :) to sa publiczne informacje i naprawde nie widze problemu

    IP: 89.79.188.[...] Opera/9.80 (Windows NT 6.1; U; pl) Presto/2.9.168 Version/11.52

  • eimi

    #7 eimi® 2011-11-02 10:46:14 0

    @murwazy - faktycznie Twoje życie społeczne na Facebooku niczego ciekawego szwedzkim urzędom nie powie (może poza marką preferowanego piwa), ale jest wielu ludzi, którzy z Fb korzystają jako z platformy politycznej aktywności, akcji społecznych itp etc. Dla nich może być to większy problem.

    https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Criticism_of_the_FRA_law

    IP: 83.8.9.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64) AppleWebKit/535.7 (KHTML, like Gecko) Chrome/16.0.912.4 Safari/535.7

  • xaHah6aezo

    #8 xaHah6aezo 2011-11-02 11:03:23 0

    1. Nie wszystkie treści, które ludzie wrzucają na Fb są przeznaczone dla całego świata. Dlatego ich obejrzenie wymaga zalogowania się w serwisie albo wręcz należenia do grona znajomych.

    2. To, że Ciebie coś nie rusza nie znaczy, że inni też mają taki sam stosunek do kwestii prywatności. To, że Ty nie zdradzasz w Sieci swoich poglądów, preferencji czy uczyć nie oznacza, że inne osoby postępują tak samo. Czasem warto nabrać dystansu do samego siebie i spróbować spojrzeć na świat oczami innych.

    3. Trzeba być naprawdę pozbawionym wyobraźni, żeby sądzić, że jakiś urzędnik czy oficer czyta na bieżąco wszystkie wpisy. Od czego są komputery? Ktoś może się pochylić nad delikwentem dopiero wtedy, gdy zapali się lampka alarmowa po wykryciu jakichś podejrzanych treści, np. niepoprawnych politycznie słów kluczowych.

    4. Do 5. listopada nie zostało już dużo czasu...

    IP: 212.87.14.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL) AppleWebKit/534.3 (KHTML, like Gecko) rekonq Safari/534.3

  • nie_pamiętam_nicka

    #9 nie_pamiętam_nicka 2011-11-02 11:04:39 2

    Zastanawia mnie dlaczego wielu ludzi nie widzi w tym zagrożenia?

    Poza tym prawodawstwo Szwecji w zakresie podsłuchiwania to doskonały przykład - im więcej dostajesz od państwa tym więcej państwo ingeruje w życie obywateli.

    IP: 87.205.132.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux i686; rv:7.0.1) Gecko/20100101 Firefox/7.0.1

  • tomaszs

    #10 tomaszs® 2011-11-02 11:10:42 0

    Ile było przypadków odbierania rodzicom dzieci w Szwecji z wątpliwych powodów? Teraz urzędnik sobie spojrzy na Facebooka: jest prywatne zdjęcie, które dla wszystkich obecnych przy jego robieniu miało kontekst wyjaśniający sytuację, dla urzędnika kontekstu nie będzie. Będzie jakieś podejrzane zdjęcie i powód, żeby dziecko odebrać.

    IP: 89.69.28.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:7.0.1) Gecko/20100101 Firefox/7.0.1

  • murwazy

    #11 murwazy® 2011-11-02 11:29:40 0

    xaHah6aezo alez oczywiscie ze tresci sa dostepne dla wszystkich, logowanie to nie problem - rejestracja jest darmowaa ludzie przyjmuja do znajomych kogo popadnie. jesli ktos na fb zdradza informacje, ktore nie powinny trafiac do wszystkich jego znajomych i ma pretensje ze rzad moze je podsluchac i wykorzystac to znaczy ze nie bardzo ogarnia co robi i jakie to ma konsekwencje.

    tomaszs® moze tak a moze nie, nie znam szwedzkiego prawa, niektore rzeczy ktore sie tam dzieja moga mnie szokowac ale zakladam ze szwed wie co moze a czego nie moze robic we wlasnym kraju.

    inna sprawa ze to co wypisuja media o zabieraniu dzieci traktuje z duzym dystansem - nie mam checi ich weryfikowac a nie wierze w rzetelnosc ich autorow.

    IP: 89.79.188.[...] Opera/9.80 (Windows NT 6.1; U; pl) Presto/2.9.168 Version/11.52

  • tomaszs

    #12 tomaszs® 2011-11-02 12:21:02 1

    @murwazy

    Nie wiem, prawo jest tak rozbudowane, że zwykły śmiertelnik nie jest w stanie znać wszystkich reguł. A co dopiero imigrant czy odwiedzający ten kraj. Poza tym nie tylko chodzi o łamanie prawa, ale też o nadużycia ze strony urzędników. Można nie wierzyć mediom, ale jednak przypadki nadużyć się zdarzają i rosną wraz ze zwiększaniem się liczby praw urzędników.

    IP: 89.69.28.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:7.0.1) Gecko/20100101 Firefox/7.0.1

  • Dziadek Alzheimer

    #13 Dziadek Alzheimer 2011-11-02 15:32:20 1

    Nie wszystkie informacje, które przesyłane są przez Facebooka są publiczne. Po pierwsze moich wiadomości, ani to z kim je wymieniam, nie ujawniam publicznie, a po drugie wszystkie treści typu posty czy zdjęcia mają ograniczony zasięg. Jak sprawa wygląda z HTTPS? Domyślam się, że raczej Facebook nie musi udostępniać swojego klucza prywatnego.

    IP: 31.175.212.[...] Opera/9.80 (S60; SymbOS; Opera Mobi/SYB-1107071604; U; pl) Presto/2.8.149 Version/11.10

  • xaHah6aezo

    #14 xaHah6aezo 2011-11-02 17:32:45 1

    Znów przykładasz jedną miarę do wszystkich... Swego czasu, gdy miałem jeszcze konto na Fb, to do mojego grona znajomych należało raptem kilkadziesiąt osób. Byli to ludzie, których znałem bardzo dobrze, dobrze albo przynajmniej raz w życiu rozmawiałem z nimi w cztery oczy przez więcej niż 5 minut. Wszystkie moje wpisy były widoczne tylko dla znajomych. Dziś nie mam konta na Fb i jestem szczęśliwszy, bo mam więcej czasu dla siebie.

    Ale w jednym masz rację. Fb to szpiegowska platforma, w której ludzie donoszą sami na siebie i nie powinni mieć pretensji, że ich wylewność obróci się kiedyś przeciwko nim samym. Dlatego wszelkiej maści opozycjoniści i inni wywrotowcy powinni omijać Fb szerokim łukiem.

    IP: 212.87.14.[...] Opera/9.80 (X11; Linux i686; U; pl) Presto/2.9.168 Version/11.52

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł