publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
18 skomentuj »

TAGI: ie9 , internet explorer , html5 , flash , silverlight

2010-03-04 10:13  |  Wojciech Wowra

Microsoft w IE9 postawi na HTML5, dołączy do przeciwników Flasha?

Microsoft w IE9 postawi na HTML5, dołączy do przeciwników Flasha?

W połowie marca br. w Las Vegas odbędzie się konferencja deweloperska MIX 2010. Blogerzy przypuszczają, że Microsoft zaprezentuje wtedy pierwszą wersję testową Internet Explorera 9. Nowa przeglądarka będzie najprawdopodobniej w pełni obsługiwała standard HTML5.

Oprócz HTML5 Internet Explorer 9 ma obsługiwać wektorową grafikę (SVG) oraz aktualną wersję specyfikacji kaskadowych arkuszy stylów. Jeśli Redmond dobrze to rozegra, może wykorzystać kolejną wersję swojej aplikacji do odwrócenia wieloletniego, niekorzystnego dla siebie trendu na rynku przeglądarek.

Molly Holzschlag z firmy Opera Software twierdzi, że Microsoft pójdzie w kierunku pełnej obsługi HTML5. W szczególności zajmie się przechowywaniem danych aplikacji webowych lokalnie, poprzez specjalizowane API tego standardu. Holzschlag poprowadzi podczas konferencji MIX 2010 wykład na temat wdrażania HTML5 przez producentów oprogramowania.

Drugi panel będzie dotyczył grafiki wektorowej obecnej już w praktycznie każdej prócz Internet Explorera przeglądarce. Autorem wykładu będzie Patrick Dengler, starszy menedżer w Microsofcie. Redmond więc najwyraźniej zdało sobie sprawę z tego, że jego aplikacja nie zaspokaja potrzeb współczesnych usług webowych.

Do niedawna w Sieci trwała w miarę wyrównana dyskusja na temat przydatności Internet Explorera. W ciągu ostatnich miesięcy konkurencja zrobiła jednak olbrzymie postępy i nawet najbardziej zagorzali zwolennicy Microsoftu musieli zrewidować swoje poglądy. Przeglądarkę Microsoftu skrytykowało nawet wstrzęmięźliwe zazwyczaj Google.

Wydany w zeszłym roku Internet Explorer 8 był dla producenta systemów z rodziny Windows ważnym krokiem naprzód. Program wypadł jednak słabo na tle Firefoksa, Opery czy Chrome. Obsługiwał raptem parę funkcji związanych z HTML5. Był tam, gdzie inne przeglądarki znajdowały się w 2007 roku.

«poprzednia 1 2 następna »

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
18 skomentuj »

Komentarze

  • wroc

    #1 wroc 2010-03-04 10:53:09 0

    Ciekawe czy 9 wersja Explorera będzie obsługiwać już trochę leciwy, ale nadal bardzo popularny Windows XP?

    IP: 109.243.19.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8

  • eimi

    #2 eimi® 2010-03-04 11:05:46 0

    Może nie obsługiwać. Jeśli się mylę, to mnie poprawcie, ale w XP nie ma Direct2D, a właśnie na bazie tego API ma być robiona sprzętowa akceleracja renderowania grafiki w ie9.

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100213 Firefox/3.6

  • radzio

    #3 radzio 2010-03-04 13:24:16 0

    MS idzie w końcu po rozum do głowy i chce przynajmniej dorównać przeglądarkom, które już obsługują HTML5. To napewno krok w dobrym kierunku i aż chce się powiedzieć "lepiej późno niż wcale". A co do Flasha - Adobe sam sobie robi przeciwników cenami, licencjami i ich chorą polityką.

    IP: 91.194.188.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6

  • mateoo

    #4 mateoo 2010-03-04 13:56:15 0

    @eimi: Direct2D jest od początku elementem samego DirectX, więc i na Windowsach XP jak najbardziej działa.

    IP: 212.180.178.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8

  • ali

    #5 ali 2010-03-04 14:43:07 0

    nie jest możliwe aby ie9 nie był pod xp ponieważ w polsce xp ma udział na poziomie 72%, podobnie jest na całym świecie. żródło: http://www.ranking.pl/

    IP: 79.163.119.[...] Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729)

  • oOoO

    #6 oOoO 2010-03-04 16:55:35 0

    Ja używam FF i jako webdeveloper obchodzą mnie tylko przeglądarki obsługujące standardy, a do reszty strony jakoś się dostosowuje. Więc jak narazie kij w oko badzIEwnej przeglądarce.

    Co do flasha:

    -proste animacje będzie można robić w canvas, ale starsze przeglądarki nie będa ich widzieć

    -filmiki tag video (tu flash szybko powie papa)

    -dziesiatki tyśiecy gier flash (canvas póki co wolniejszy, prawie brak gier)

    Flash jeszcze wiele lat pożyje.

    IP: 78.8.109.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.0.249.89 Safari/532.5

  • slawek2

    #7 slawek2 2010-03-04 18:58:23 0

    @mateoo: Mylisz Direct2D z DirectDraw. Direct2D działą pod:

    "Windows 7 or Windows Vista with Service Pack 2 (SP2) and Platform Update for Windows Vista

    Windows Server 2008 R2 or Windows Server 2008 with Service Pack 2 (SP2) and Platform Update for Windows Server 2008"

    IP: 85.222.11.[...] Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; .NET4.0E; OfficeLiveConnector.1.3; OfficeLivePatch.0.0)

  • vojski

    #8 vojski® 2010-03-04 22:56:53 0

    @oOoO: Ho ho, a ja myślałem że praca webdevelopera polega na robieniu stron tak żeby działały porządnie we wszystkich popularnych przeglądarkach, w tym "badzIEwnych"... musisz być bardzo wybredny w wyborze klientów :> IE8 obsługuje HTML4 i CSS 2.1 całkiem znośnie, więc w sumie jest przeglądarką zgodną z aktualnymi standardami W3C ;) Przy całej sympatii dla HTML5 - bałagan w rodzącej się specyfikacji, częstotliwość zmian i różnice w obsłudze pomiędzy różnymi przeglądarkami sugerują, że nieprędko będzie standardem. Co nie zmienia faktu że na razie IE jest hamulcowym postępu - oby to sie zmieniło.

    IP: 150.254.240.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6 (.NET CLR 3.5.30729)

  • Piotrek1985

    #9 Piotrek1985 2010-03-05 08:15:42 0

    Zgadzam sie z przedmówcą webdeveloper "olewający" niby gorsze przegladarki powinien sie doszkolić:)

    IP: 194.145.96.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8 (.NET CLR 3.5.30729)

  • jankoprowski

    #10 Jan Koprowski® 2010-03-05 09:31:10 0

    Moim zdaniem dostosowanie strony do IE 7 i IE 8 nie sprawia większych problemów jednak dla IE 6 zawsze dodaję w komentarzu warunkowym obsługę Chrome Frame. Poprostu ilość pracy włożona w przygotowanie witryny dla tej przeglądarki jest niewspółmiernie większa niż uzyskany efekt i procentowa ilość osób, która będzie z niej korzystała.

    IP: 89.77.3.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.0.249.89 Safari/532.5

  • eimi

    #11 eimi® 2010-03-05 09:45:21 0

    @vojski: masz rację, webmaster nie może ignorować Internet Explorera, ale - nie powinien też, chyba że klient za to dodatkowo zapłaci - katować się z obsługą IE6. "Jak to panie na Internet Explorerze nie działa? Działa, na IE8 - na IE6 nie działa, bo Microsoft już tego nie obsługuje".

    Z drugiej strony, może czasem warto pomyśleć o użyciu jakiegoś frameworka CSS i zaoszczędzić sobie mechanicznej pracy?

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100213 Firefox/3.6

  • vojski

    #12 vojski® 2010-03-05 10:47:31 0

    @eimi: Absolutnie się z Tobą zgadzam, albo klient płaci albo zapominamy o IE6 - niech zdycha... Ale wrzucanie wszystkich wersji do jednego wora nie jest fair. Eksperymentalnie włączyłem sobie IE8 żeby po prostu posurfować po sieci i świat się nie zawalił - program jest ciut wolny i mułowaty, ale można tego używać i dla wielu ludzi to może być rozsądny wybór. Cieszę sie z każdego upgrade'u ze starszej wersji do IE8.

    IP: 150.254.240.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6 (.NET CLR 3.5.30729)

  • wojtekm

    #13 wojtekm® 2010-03-05 15:18:12 0

    Jeżeli na stronie mojej firmy (strona głównie dla klientów biznesowych) 13% użytkowników ma IE ignorując IE6 ignorujemy 13% potencjalnych klientów.

    IMHO to decyzja biznesowa, a nie programisty czy chcemy się męczyć z obsługą IE6 czy nie. Programista ma tyle do gadania co podać cenę za którą to zrobi.

    Wielokrotnie wspominana byłą tez kwestia tego, że recepcjonistka w firmie nie ma możliwości używania innej przeglądarki niż zainstalowana przez administratora.

    IP: 85.219.135.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.2; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8 (.NET CLR 3.5.30729)

  • eimi

    #14 eimi® 2010-03-05 16:44:11 0

    Jeśli cena będzie odpowiednio zaporowa, to i decyzje biznesowe wymiękną. Po prostu - webdeweloperzy powinni się zacząć cenić i traktować takie rzeczy jak pisanie systemu księgowego w COBOL-u :D. Owszem, można, ale będzie to słono kosztować pana biznesmena. A jak się panu biznesmenowi cena nie podoba, to niech sam sobie zrobi.

    W tej branży obok standardów W3C bardzo by pomogły związki zawodowe i kluby dla dżentelmenów :).

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100213 Firefox/3.6

  • vojski

    #15 vojski® 2010-03-05 22:28:40 0

    Hmm, zakładałem że oOoO pisze z pozycji freelancera i sam podejmuje takie decyzje biznesowe. Swoją drogą eimi ma trochę racji, może niekoniecznie związki zawodowe, ale jakieś organizacje na wzór np. holenderskich Fronteers - nie wiem czy w Polsce istnieje coś podobnego... Może i męczarnie z obsługą bugów IE6 warte są strajku ;P

    IP: 150.254.240.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6 (.NET CLR 3.5.30729)

  • BOM

    #16 BOM 2010-03-05 23:14:27 0

    @eimi® - co rozumiesz przez zaporową cenę? Ja wiem ile kosztuje pocięcie strony przez kodera i nawet gdyby za dostosowanie projektu do IE6 wziął o 50% więcej, to nadal są to śmieszne pieniądze dla biznesmena.

    Niestety, ale w Polsce koder to nikt, a jak będzie się chciał 'cenić', to zostanie bez pracy.

    IP: 82.160.211.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6

  • Marionetka_PB

    #17 Marionetka_PB 2010-03-07 14:52:58 0

    ciekawe oby nie trzeba było instalować Arobe Flash ...

    IP: 91.123.214.[...] Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; AskTB5.5)

  • anonimator

    #18 anonimator 2010-03-08 18:03:42 0

    Jestem ciekaw czy IE9 będzie obsługiwał webgl? Oby MS nie pokusił się wprowadzenia a'la web DirectX. Byłoby więcej nauki i pitolenia się z grafiką.

    IP: 87.205.168.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8 (.NET CLR 3.5.30729)

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł