publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
17 skomentuj »

TAGI:

2009-07-31 13:30:29, dodał Daniel Dryzek

Liczba domen .pl przekroczyła 1 milionLiczba domen .pl przekroczyła 1 milion


Liczba domen .pl przekroczyła 1 milion dnia 30 lipca 2009. Chodzi o domeny dokładnie z rozszerzeniem .pl, a z pominięciem takich domen jak .com.pl, .net.pl,  .waw.pl i innych domen funkcjonalnych i regionalnych obsługiwanych przez NASK – polski rejestr domen.

Statystyki domen krajowych (ccTLD) europejskich krajach wyglądają następująco:

.de 12,9 mln (Niemcy)

.co.uk 7,70 mln (Anglia)

.nl 3,47 mln (Holandia)

.eu 2,95 mln (Unia Europejska)

.ru 2,02 mln (Rosja)

.it 1,70 mln (Włochy)

.fr 1,48 mln (Francja)

.pl 1,47 mln (Polska) – razem z funkcjonalnymi i regionalnymi

.es 1,15 mln (Hiszpania)

W powyższym rankingu uwzględniłem domeny funkcjonalne i regionalne, dlatego liczba domen .pl wyniosła blisko półtora miliona (szczegółowe statystyki). Zrobiłem tak dlatego, że w przypadku innych rejestrów też można się czasami spotkać z innymi rozszerzeniami niż główne – np. w przypadku Francji będą to rozszerzenia: .asso.fr, .com.fr, .tm.fr itp. Jednak w innych krajach odsetek takich domen stanowi zwykle maksymalnie kilka procent. We Francji takie domeny to zaledwie 1% wśród wszystkich domen zakończonych .fr. W Polsce natomiast domeny funkcjonalne i regionalne stanowią aż 32% wszystkich domen w strefie .pl. Również w Hiszpanii domeny .com.es są wciąż popularne, jednak na całym świecie widać powolne odejście od domen typu .com.pl, .com.es czy .com.fr na rzecz krótszej wersji .pl, .es czy .fr. Można się spodziewać, że w ciągu najbliższych kilku lat również Polacy przestaną używać domeny funkcjonalne i regionalne na rzecz “czystych” domen .pl.

Polacy mogliby zarejestrować znacznie więcej domen .pl, gdyby nie polityka cenowa NASK. Przypominam, że rejestracja domeny .pl kosztuje 10 PLN, natomiast przedłużenie w kolejnym roku korzystania z domeny to już koszt 40 PLN (ceny netto, dla Partnerów NASK). Do tej pory rejestr domen .pl nie chciał powiedzieć dlaczego za przedłużenie .pl musimy płacić 4x więcej i na co NASK wydaje pieniądze zarobione z utrzymania domen. Przedstawiciele tej instytucji twierdzili również, że cen nie należy i nie można obniżyć. Niedawno wyszło na jaw, dlaczego NASK potrzebuje pieniędzy – w zeszłym roku stracił na ryzykownych operacjach finansowych 14 milionów złotych, czyli równowartość 15% swojego rocznego budżetu, który wynosi 93 miliony złotych. NASK zrobił to wbrew prawu, które zabrania tej publicznej jednostce inwestowania (tracenia) pieniędzy na giełdzie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: NASK stracił miliony złotych właścicieli domen. Z tego też powodu Minister nauki Barbara Kudrycka odwołała dyrektora NASK i w tej chwili poszukiwana  jest osoba na jego miejsce.

Żeby uzmysłowić sobie jak NASK wyszuca w błoto pieniądze, które wpływają od właścicieli domen, wystarczy zdać sobie sprawę z faktu, że w tym roku zostanie odnowionych mniej niż 1 milion domen (.pl, .com.pl, .waw.pl i innych). Nawet jeśli byłby to milion domen, to gdyby NASK nie stracił 14 milionów w zeszłym roku, wtedy odnowienie ważności każdej przedłużonej w tym roku domeny mogłoby kosztować 14 PLN mniej, czyli 26 PLN zamiast 40 PLN!

Dlaczego właściciele domen mają finansować niezgodną z prawem działalność finansową NASK? To pytanie pozostaje bez odpowiedzi.

DanielDryzek.pl

Strona tego bloga

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
17 skomentuj »

Komentarze

  • sqbi

    #1 sqbi® 2009-07-31 14:06:07 0

    Tru. Też bym chetnie zakupił domenę na przyszłość ale jak mam takie pieniądze płacić to podziękuję...

    IP: 87.119.53.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 GTB5 (.NET CLR 3.5.30729)

  • eimi

    #2 eimi® 2009-07-31 14:46:27 0

    "Caterum censeo NASK esse delendam est". To w kontekście powyższego wpisu.

    Niskie ceny odnowień = domeniarze siedzący bez mrugnięcia okiem na stosie .PL-ek i sytuacja jak z .COM, gdzie praktycznie wszystko co anglojęzyczne zostało już porejestrowane i leży na parkingach.

    Jeśli odnowienie domeny .PL dla klienta końcowego może kosztować - powiedzmy 60 zł rocznie - to jest to raptem 5 zł miesięcznie. To jest jedna butelka piwa. Gdy mamy serwis o który dbamy i z którym coś robimy, to nawet 5 zł miesięcznie nie jest dużo. Tyle to z AdSense ukręcimy.

    Co innego, gdy mamy 1000 domen rok rok do odnowienia, a parkingi coraz gorzej płacą...

    IP: 88.156.95.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1.1) Gecko/20090716 Ubuntu/9.04 (jaunty) Shiretoko/3.5.1

  • reflux

    #3 reflux 2009-07-31 14:49:58 0

    Pisanie o wysokich cenach przedłużeń domen tylko z pozycji "bo NASK jest be" to duże nadużycie. A biorąc poprawkę na to, że webhosting.pl jest własnością jednego z operatorów internetowych, to wręcz czysta hipokryzja.

    Na przykładzie home.pl: za przedłużenie domeny NASK pobiera 40 zł + VAT, klient końcowy płaci 99 zł + VAT. Jak to mówią handlarze z pobliskiego bazaru: "niezła przebitka". Domyślam się, że te wysokie ceny jeszcze się utrzymają - jakoś trzeba pokryć straty wywołane promocjami typu "domeyn po 6 groszy". Każda nieprzedłużona domena z takiej promocji ksoztuje operatora 9,94 zł, które za użytkownika "założył" wykupując domenę za 10zł w NASK. No, ale znów - czy NASK jest winien temu, że ktoś chce wyciąć konkurencję?

    IP: 79.162.224.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/530.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/2.0.172.37 Safari/530.5

  • eimi

    #4 eimi® 2009-07-31 14:50:27 0

    Aha, i jeszcze jedno - nie ma się z czego cieszyć, w odchodzeniu od domen funkcjonalnych i regionalnych w ccTLD. Prowadzi to do spłaszczenia taksonomii - a ideałem byłaby forma drzewiasta, w której mocno przestrzegany byłby tzw. zoning.

    Domeniarze lubią porównywać swoją branżę do rynku nieruchomości. Otóż właśnie nic nie jest tak ułożone i skategoryzowane, jak działki budowlane.

    IP: 88.156.95.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1.1) Gecko/20090716 Ubuntu/9.04 (jaunty) Shiretoko/3.5.1

  • sqbi

    #5 sqbi® 2009-07-31 16:04:53 0

    Dla mnie wysoka cena odnowienia to np 100zl (np nazwa.pl) ale już 60 byłbym skłonny zapłacić. W końcu to tylko jedno piwo miesięcznie mniej tak jak mówi eimi.

    IP: 87.119.53.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 GTB5 (.NET CLR 3.5.30729)

  • eimi

    #6 eimi® 2009-07-31 18:55:14 0

    np: http://domeny.onet.pl/1209231,opis.html

    finalna cena 79 zł brutto rocznie. A pewnie jak by poszukać, to by i lepsze oferty się znalazło - ja tę znalazłem w kilka chwil.

    a graczom z MŚP, którzy mają kilka-kilkanaście domen na swoje rzeczy i tak się może opłacać trzymać wszystko w jednym worku w home.pl - oszczędność rzędu kilkuset zł rocznie na takim pakiecie to z perspektywy firmy nic istotnego.

    Nie ukrywam, że piszę to z mocno zaangażowanej perspektywy - chciałem kiedyś kupić domenę, za którą trzymająca ją osoba zażądała ponad 1000 zł. Poczekałem jakiś czas, potem domena wygasła i zarejestrowałem ją za "złotówkę".

    Gdyby ceny odnowień były niskie... może nic by nie wygasało.

    IP: 88.156.95.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1.1) Gecko/20090716 Ubuntu/9.04 (jaunty) Shiretoko/3.5.1

  • noflower

    #7 Daniel Dryzek.pl® 2009-07-31 20:12:43 0

    @eimi Internet rządzi się trochę innymi prawami, dlatego domeny .com są tak popularne i kolejno wprowadzane domeny globalne takie jak .info, .biz, .pro itd. nie zyskały i nie zyskają popularności.

    W Internecie liczy się prosta i znana nazwa. W Polsce oczekujemy .pl po nazwie. Dlatego funkcjonalne i regionalne muszą wyginąć. I bardzo dobrze. Łatwiej jest mi zapamiętać adres, jeśli zawsze jest np. w .pl. Nie chcę się zastanawiać: co tam było .pl, .com.pl, .travel.pl, nom.pl, .org.pl, .net.pl a może jeszcze coś innego..

    A domeniarze sobie poradzą - nie jest ważne jakie ceny domen będą. Za wysokie ceny zapłacą tzw. klienci końcowi, a nie pośrednicy, czyli inwestorzy domenowi. Tak jest na każdym rynku. Pomyśl tylko, kto zarabiał, a kto tracił na wysokich cenach mieszkań..?

    IP: 77.112.249.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/530.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/2.0.172.37 Safari/530.5

  • eimi

    #8 eimi® 2009-07-31 20:24:10 0

    Daniel, może i jest tak jak mówisz,

    ale muszę przyznać że moja ostatnia klientka, której znalazłem dla jej gabinetu weterynaryjnego wręcz cudną z punktu widzenia SEO nazwę w .PL, była gotowa znieść jajko, by dostać domenę w .waw.pl.

    Powiem tak: ani Twoja opinia, ani moja, nie są poparte rzetelnymi badaniami i tak naprawdę biorą się z odmiennej estetyki i upodobań. Jak się to wszystko skończy - to już będzie zależeć od NASK-u i rynku. Póki co najgłośniej na ceny odnowień narzekają domeniarze. Nie spotkałem jeszcze żadnego klienta końcowego, który płakał, że musi zapłacić 30 zł więcej za swoją domenę. Bo widzisz Daniel - większość ludzi która ma domeny, ma chyba jednak jedną, góra dwie. I po co im więcej?

    IP: 88.156.95.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1.1) Gecko/20090716 Ubuntu/9.04 (jaunty) Shiretoko/3.5.1

  • noflower

    #9 Daniel Dryzek.pl® 2009-07-31 20:45:18 0

    @eimi Masz rację - mam jedną czy dwie domeny i po co mi więcej ;) Na razie tak myśli większość osób i firm. Może jak zaczną myśleć inaczej - przybędzie domen, serwisów, usług działających w Internecie itd.

    Masz też rację co do rynku - już wybrał - domeny funkcjonalne i regionalne zostaną zmarginalizowane. Patrzę jak to wygląda na świecie, bo w żadne inne badania bym nawet nie uwierzył. Wolę fakty i przykłady z innych krajów. A to że ktoś zapragnął domenę .waw.pl, to jeszcze nic nie znaczy. Bo może klienci tej firmy woleliby jednak .pl..?

    Co jest najgorsze w polityce cenowej NASK to ta dysproporcja: rejestracja za 10 zł i przedłużenie za 40 zł. Co gorsza - zarejestrować domenę w promocji można za 1 zł, a przedłużyć za 100 zł. Nie dziwi więc spadająca ilość odnowień. Niedługo tylko połowa domen będzie co roku przedłużana - to nie jest normalne.

    Dlaczego NASK nie wprowadzi(ł) ceny 20 zł za rejestrację i przedłużenie? Mniej bezwartościowych domen byłoby rejestrowanych i więcej przedłużanych. Taka cena zmusiłaby też największych rejestratorów do obniżki ceny, dzięki temu ceny domen spadłyby o połowe do 50 zł dla klienta końcowego.

    Jakoś inne rozwinięte kraje w Europie mają stałą stawkę za rejestrację i przedłużenie i jest w porządku. Ceny wahają się od jednego do kilku euro - i też jest w porządku. Ale u nas w Polsce, jak to zwykle bywa, domeny muszą być wywrócone do góry nogami..

    IP: 77.112.249.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/530.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/2.0.172.37 Safari/530.5

  • lll

    #10 lll 2009-08-01 15:53:27 0

    A ten dalej swoje. Księgowym w NASKu jesteś czy jak, że wiesz że te 14 baniek pochodziło z domen, a nie z działalności telekomunikacyjnej? Mówi się do Ciebie, a Ty nie słyszysz albo nie chcesz słyszeć... Poza tym NASK nie stracił na inwestowaniu "pieniędzy na giełdzie". Pełno nieścisłości i przekłamań w tych Twoich "artykułach".

    Kupiłeś sobie te domeny to teraz płać - trzeba myśleć przed a nie po. Ja płacę za moje i nie narzekam tak jak Ty. Poza tym skoro jak piszesz w innych rozwiniętych krajach w Europie jest tak pięknie że "mają stałą stawkę za rejestrację i przedłużenie i jest w porządku. Ceny wahają się od jednego do kilku euro" to dlaczego tam nie inwestujesz? Może Ty lubisz jak ten zły NASK tak Cię dręczy?

    A teraz małe podsumowanie: przeczytaj sobie Twoje wpisy na blogu i zastanów się dlaczego wszystkie są takie smutne i przygnębiające, dlaczego tak mało w nich optymizmu, dlaczego tylko jęczysz i narzekasz.

    Więcej optymizmu, uszy do góry:)

    Z pozdrowieniami,

    Wierny czytelnik.

    IP: 85.222.53.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 (.NET CLR 3.5.30729)

  • sqbi

    #11 sqbi® 2009-08-01 19:53:12 0

    Faktycznie jak poszukałem to i znalazłem tanio:) ovh.pl oferuje rejestrację domeny .pl za 12.2PLN a przedłużenie to tylko 54.9PLN. Home i NetArt dyktują dość wysokie ceny. Widocznie licza na to, że ktoś kto trzyma u nich stronę to i będzie trzymać domenę.

    IP: 87.119.53.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 GTB5 (.NET CLR 3.5.30729)

  • wujek_dobra_rada

    #12 wujek_dobra_rada 2009-08-01 23:50:57 0

    Z tego co widzę to autor bloga jest dyrektorem Active24 (proszę o sprostowanie jeżeli nie).

    Patrzę na cennik i tam odnowienie domeny normalnie kosztuje 122 zł z vat lub obecnie w promocji "cenospad" 96,38 zł z vat.

    A zatem na odnowieniu też jest tam dobra przebitka. Podobnie home.pl - odnowienie też prawie 120 zł, a zatem może problem nie leży w Nasku a w rejetratorach?

    IP: 90.156.6.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 (.NET CLR 3.5.30729)

  • noflower

    #13 Daniel Dryzek.pl® 2009-08-02 09:26:27 0

    @lll Tak, wiem, że strata NASK poszła z przychodów z działalności domen, bo to jedyna dochodowa działalność tej organizacji. W innych branżach NASK musi konkurować, a to oznacza straty - monopolista nie umie działać na konkurencyjnym rynku.

    Poza tym - nieważne z jakiej działalności by nie stracił - nie miał prawa tego robić. To nie jest prywatna firma, która może inwestować w co chce.

    @wujek_dobra_rada Od 1 kwietnia tego roku już nie pracuję w Active24.pl.

    IP: 77.115.81.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/530.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/2.0.172.37 Safari/530.5

  • lll

    #14 lll 2009-08-02 12:03:21 0

    Danielu, nie masz racji...

    IP: 85.222.53.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 (.NET CLR 3.5.30729)

  • xyz

    #15 xyz 2009-08-02 22:28:28 0

    @reflux: nie podoba się home, idziesz gdzie indziej. Z kolei jeśli nie podoba Ci się NASK to nie masz gdzie pójść bo NASK jest monopolistą jeśli chodzi o .pl.

    IP: 89.76.22.[...] Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; pl) Presto/2.2.15 Version/10.00

  • xyz

    #16 xyz 2009-08-02 22:31:12 0

    @eimi: mało spotykasz. Klienci uciekają od jednych rejestratorów do innych z powodu kilku złotych.

    IP: 89.76.22.[...] Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; pl) Presto/2.2.15 Version/10.00

  • noflower

    #17 Daniel Dryzek.pl® 2009-08-04 17:17:56 0

    @lll Mogę się mylić - nie mam informacji z pierwszej ręki. To tylko moje przypuszczenia oparte na bardzo okrojonej wiedzy.

    Ale jeśli NASK zarabia na czymś innym niż na domenach, to na czym? Może jest jeszcze jakaś działalność, na której nie traci. Ale działalność, na której zarabia więcej niż na domenach? Jakoś mi się wierzyć nie chce.

    IP: 80.51.132.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/530.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/2.0.172.37 Safari/530.5

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł