publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
24 skomentuj »

TAGI: h.264 , vp8 , webm , google , media , open source

2010-05-19 23:30  |  Adam Golański

[Aktualizacja] Google uwalnia VP8. Najwięksi stawiają na WebM – projekt wolnych mediów dla WWW

[Aktualizacja] Google uwalnia VP8. Najwięksi stawiają na WebM – projekt wolnych mediów dla WWW

Wygląda na to, że Apple, Microsoft i inni członkowie grupy MPEG LA nie mają dzisiaj dobrego humoru. Podczas konferencji deweloperskiej Google I/O, gigant z Mountain View poinformował o początku inicjatywy WebM, która ma zapewnić wszystkim dostęp do wysokiej jakości, otwartych i wolnych od obciążeń licencyjnych mediów w Sieci. Najważniejsze, że Google nie stoi w tym samotne – do projektu dołączyły się m.in. Mozilla, Opera i Adobe, a także liczni producenci sprzętu i popularne usługi i serwisy internetowe.

Kluczem do sukcesu WWW była otwartość związanych z nią technologii. Jak zauważył Håkon Wium Lie, dyrektor techniczny Opery, Tim Berners-Lee nie opatentował HTML-a, on sam nie opatentował CSS, zaś Brendan Eich nie opatentował JavaScriptu. Gdzie bylibyśmy z webem dzisiaj, gdyby ludzie ci mieli mentalność microsoftowego doradcy ds. własności intelektualnej, Horacio Guterrieza? To samo tyczy się też technologii budujących infrastrukturę sieci – HTTP, TCP/IP, protokoły pocztowe, BitTorrent, stos LAMP – wszystko to wolne technologie, służące producentom i programistom z całego świata.

Jedynym wyjątkiem w tej webowej przestrzeni wolności było sieciowe wideo. Nie istniał żaden wolny kodek, który pod względem jakości i efektywności mógłby dorównać komercyjnym projektom. Ogg Theora, choć była owocem ciężkiej pracy członków fundacji Xiph.org, nie była w stanie konkurować z kodekiem H.264. Spór o internetowe wideo, który podzielił producentów przeglądarek, zakończył się podziałem na tych, którzy opowiedzieli się za komercyjnymi rozwiązaniami (Microsoft i Apple) i tych, którzy postawili na wolność (Mozilla i Opera). Pomiędzy nimi stanęło Google, które w Chrome wprowadziło obsługę zarówno Theory jak i H.264, a poza tym posiadało asa w rękawie – niezwykle wydajny kodek VP8, uzyskany po przejęciu firmy On2Technologies.

Dzisiaj na konferencji Google I/O przedstawiono projekt WebM, którego celem jest stworzenie jak najlepszego kontenera mediów dla wolnej Sieci. WebM składa się z:

  • kodeka VP8, który został właśnie przez Google wydany na wolnej licencji a la BSD,

  • kodeka Vorbis, który od lat służy deweloperom jako wysokiej jakości kodek audio, wykorzystywany tak w przeglądarkach jak i wielu grach,

  • kontenera mediów, zbudowanego na bazie podzbioru kodu popularnego kontenera Matroska.

«poprzednia 1 2 następna »

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
24 skomentuj »

Polecamy

Reklama

Komentarze

  • Isinlor

    #1 Isinlor® 2010-05-20 00:32:10 0

    I jak tu cię Google nie lubić? Pięknie to zrobili ;), po prostu pięknie! Jestem ciekaw co na to Apple - skoro IE 9 będzie standardy obsługiwało to Safari chyba nie będzie gorsze? Aż mi się humor poprawił :D.

    IP: 83.25.255.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.38 Safari/533.4

  • eimi

    #2 eimi® 2010-05-20 00:39:38 0

    Niestety z tego co pisze Hachamovitch, sprawa z IE9 nie jest wcale taka jasna. Ani razu w swoim wpisie nawet nie użył terminu "WebM". IE9 ma obsługiwać wideo w VP8, pod warunkiem, że użytkownik Windows zainstaluje sobie ten kodek w systemie. Co więcej, dalej snuje opowieści o "własności intelektualnej":

    At the same time, Windows customers, developers, and site owners also want assurances that they are protected from IP rights issues when using IE9.

    No zobaczymy, co się dalej będzie działo.

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.29 Safari/533.4

  • eimi

    #3 eimi® 2010-05-20 00:40:32 0

    Swoją drogą, Isinlor... Mushishi, jedno z moich ulubionych anime :). Pozdrawiam.

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.29 Safari/533.4

  • saefes

    #4 saefes 2010-05-20 02:03:40 0

    Google pomogło tym samym m.in. Operze, która dzięki temu pięknemu gestowi Google dla wolnej sieci nie będzie musiała płacić za licencje dla H264. To samo zresztą tyczy się Mozilli.

    Brawo Google!

    IP: 77.254.217.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.38 Safari/533.4

  • fsfg

    #5 fsfg 2010-05-20 02:43:50 0

    Właściwie to Google poświęciło w czystej gotówce $125 mln żeby ratować sieć przez Microsoftem i Apple, nie wspominając o tym ile ich to dodatkowej pracy kosztowało i będzie kosztować...

    Całe szczęście że jest taka firma jak Google :) Nawet nie chce wiedzieć jakby ona wyglądała gdyby M$ miał wciąż monopol na przeglądarki i tym samym na sieć...

    IP: 77.254.217.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.38 Safari/533.4

  • fsfg

    #6 fsfg 2010-05-20 02:47:38 0

    edit:

    Całe szczęście że jest taka firma jak Google :) Nawet nie chce wiedzieć jakby wyglądała sieć gdyby M$ miał wciąż monopol na przeglądarki i tym samym na całą sieć...

    IP: 77.254.217.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.38 Safari/533.4

  • tyur

    #7 tyur 2010-05-20 08:01:07 0

    Nareszcie dobra nowina. Może skończy się bajzel z wideo w sieci i flashowymi odtwarzaczami.

    IP: 85.222.116.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.2.2pre) Gecko/20100207 Ubuntu/9.04 (jaunty) Namoroka/3.6.2pre

  • eimi

    #8 eimi® 2010-05-20 08:28:42 0

    Kolejne dobre wiadomości: niezły odtwarzacz videoJS wprowadził obsługę WebM, szykują się wersje na Androida i implementacja w GStreamerze. Tymczasem deweloper x264 wylał kubeł zimnej wody na projekt. Nie przeczytałem całego artykułu, ale ma kilka mocnych punktów już na pierwszy rzut oka.

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.29 Safari/533.4

  • dan

    #9 dan 2010-05-20 09:19:00 0

    Ha i gdzie są ci któtrzy niedawno nazywali Mozillę bandą oszołomów?, że h264 jest wystarczający i po co utrudniać sobie życie? Tylu "graczy" wstawiło się za otwartym wideo (w tym poświęcenie google) że nie może być mowy o szaleństwie a o przełomowym momencie.

    Ale eimi już podał linka.. heh Fakt VP8 nie jest tak dobry jak go reklamowali, i pewnie google przepłacił. Ale zyskał cos więcej niż samą specyfikację kodeka. VP8 po lekkim tuningu myślę bedzie dobrym współzawodnikioem dla h264 i jako "otwarte" wideo na pewno lepsze od theory/diraca. Problem może być jeszce z odtwarzanbiem softwarerowym bo o sprzętowe sie nie martwię.

    IP: 83.7.59.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.3) Gecko/20100401 Firefox/3.6.3 (.NET CLR 3.5.30729)

  • MAr

    #10 MAr 2010-05-20 09:47:51 0

    No i tu widać jak własnie Apple chce otwartych standardów ...  heheheheh

    Apple chce władzy i to już wielokrotnie się potwierdziło.

    Popieram ten projekt, a do odtwarzaczy flashowych nic nie mam , w końcu też będą ten format obsługiwać :)

    IP: 91.206.244.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.2.3) Gecko/20100401 Firefox/3.6.3 GTB7.1

  • ke_be

    #11 ke_be® 2010-05-20 10:33:24 0

    Tak jak pisalem jakiś czas temu... Google znowu nas uratowało :)

    To, że obecnie VP8 nie jest jakieś mega super o niczym nie świadczy. Znając tępo pracy Google w szybkim czasie ten kodek może stać się najlepszym pod każdym względem. A pozostanie dalej darmowy.

    IP: 217.74.68.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.38 Safari/533.4

  • ma5t4h
  • steve

    #13 steve® 2010-05-20 11:18:03 0

    Google zrobilo pierwszy ruch, zobaczymy co dalej...

    O ile to ze VP8/WebM ma gorsza jakosc video niz H.264 (lub oferuje gorszy poziom kompresji przy tej samej jakosci) mozna bez wiekszych problemow przelknac, to wielkim problemem dalej kwestia patentow.

    Analiza algorytmow wykazala ze jest to troche bardziej rozbudowany MPEG4 (aka H.264 baseline profile aka DivX). I to rodzi bardzo duze zagrozenie, ze te algorytmy (lacze ze szczegolami implementacji) lamia conajmniej czesc patentow na H.264 (lub wczesniejszy MPEG2/MPEG4).

    Google niestety nie powiedzialo ani slowa o tym czy przejmujac On2, przejeli tez jakies ciekawe patenty ktore pozwoli im by sie obronic. Nie powiedzial ani slowa czy bedzie pomagal innym firmom, ktore uzyja WebM w obronie prawnej przed mozliwymi atakami.

    Dosc ciekawa kwestia jest tez udzielona licencja BSD - ktora jest na konkretna implementacje kodu (biblioteki kompresujacej/dekompresujacej) a nie na standard i uzyte w nim algorytmy ogolnie.

    Te problemy niestety wyjda w przypadku gdy google bedzie probowalo wpisac WebM w specyfikacje standardu HTML5. I obawiam sie ze skonczy sie na tym, ze dalej zaden konretny kodek nie zostanie wpisane do tej specyfikacji.

    IP: 62.129.252.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10_6_3; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.38 Safari/533.4

  • ikkiz

    #14 ikkiz® 2010-05-20 11:44:57 0

    Co będzie? Ano nie wiem, ale PR Apple'a leży padł ostatnim czasem na ryj i jeśli firma Jobsa będzie próbowała zrobić wojnę patentową, to ten wizerunek będzie jeszcze tłukł głową w beton. Microsoft ostatnio stara się o ocieplenie wizerunku więc na wojnę mu nie po drodze.

    A to wojna z całym światem i z google. 

    Z tagiem wideo pewnie będzie jeszcze różnica zdań, ale jak by poszło na ostro na patenty, to będzie to w interesie konsumentów, bo może instytucje państwowe/UE będą się musiały przyjrzeć tym patentom na oprogramowanie i działaniami monopolowymi MPEG LA.

    IP: 83.17.120.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.5.24 Version/10.53

  • dan

    #15 dan 2010-05-20 11:58:58 0

    plecam przeczytać z linku eimiego http://x264dev.multimedia.cx/?p=377 Addendum C: Summary for the lazy

    IP: 83.7.59.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.3) Gecko/20100401 Firefox/3.6.3 (.NET CLR 3.5.30729)

  • andypro

    #16 andypro 2010-05-20 14:16:36 0

    Zaznaczam ze jestem uzytkownikiem apple ale wbrew temu co mi PR'owcy chca wmowic appel od microsoftu rozni sie tylko logiem w tej kwesti. Ok google zrobilo dobry ruch ktory przynajmniej narazie wydeje sie byc dla nas korzystny ale google to nie fundacja chrytatywna swojn cel ma, ale zgadzam sie w 100% ze dzieki otwartosci html, HTTP, TCP/IP itp. siec miala byla by owiele mniej popularna

    IP: 83.29.155.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10_5_8; pl-pl) AppleWebKit/531.21.8 (KHTML, like Gecko) Version/4.0.4 Safari/531.21.10

  • slawek22

    #17 slawek22 2010-05-20 17:06:17 0

    No wreszcie się Apple przejechało na swojej pazerności i głupocie. Jeszcze liczyć na to, że pójdą na wojnę patentową z google i wreszcie ktoś zrobi porządek z tą bandą oszołomów.

    IP: 83.4.108.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.1.249.1064 Safari/532.5

  • ke_be

    #18 ke_be® 2010-05-20 18:57:43 0

    steve@ Myślisz , że Google tego dobrze nie sprawdziło? Duże firmy, które dołączyły do nich też na pewno "pod stołem" zapytały o to :)

    A nawet gdyby coś było nie tak to te wszystkie firmy razem zniszczą zgniłe jabłko.

    IP: 195.150.49.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.38 Safari/533.4

  • yahuto
  • yahuto
  • ikkiz

    #21 ikkiz® 2010-05-21 20:39:06 0

    @yahuto

    Nie masz wrażenia, że się powtarzasz?

    @yahuto

    Nie masz wrażenia, że się powtarzasz?

    IP: 82.160.108.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.5.24 Version/10.53

  • slawek22

    #22 slawek22 2010-05-21 22:09:06 0

    >pozostaje tylko wspolczucie dla glupoty

    Tzn. o co konkretnie chodzi? FUD Apple'a zagraża w tej chwili otwartości internetu i wolności słowa. Wojna patentowa z G i przegrana A... to najlepsza (z punktu widzenia otwartej sieci) rzecz która w tej chwili może się zdarzyć.

    Jest jeszcze oczywiście drugi scenariusz - wojnę patentową wygrywa Apple. Jako, że Steve twierdzi, że nie ma kodeku wolnego od patentów oznaczałoby to całkowity zakaz publikacji video bez zgody m.in. apple a to chyba zadowoliłoby (oprócz samego zainteresowanego) jedynie rzeszę najbardziej hardcoreowych zombie-fanboyów których ucieszy wszystko z logiem jabłka. Nawet jeśli będzie to pismo z kancelarii prawnej nakazujące zapłatę haraczu :)

    Może nas oświeć i podziel się z nami newsem dlaczego Apple dąży do zniszczenia otwartego Video?

    IP: 83.29.70.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.1.249.1064 Safari/532.5

  • eimi

    #23 eimi® 2010-05-24 17:16:56 0

    Dlaczego Apple chciałoby zniszczenia wolnego wideo?

    Wyobraźmy sobie taki scenariusz:

    1. Apple/MPEG LA wygrywa spór patentowy z Google.

    2. Koniec wolnych kodeków, wszystko w H.264.

    3. Rok 2016, MPEG LA uznaje, że będzie licencjonować H.264+ tylko serwisom, które prowadzą odpowiednią politykę poszanowania własności intelektualnej i moralności publicznej.

    4. Steve Jobs wygrywa swoją krucjatę, eliminując pr0n z Sieci.

    5. Przyzwyczajeni do redtube i xvideos.com internauci nie są w stanie się już masturbować do zdjęć dzikich nagich ludzi z National Geographic*.

    6. ???

    7. Profit.

    ------------

    * punkt dla tych, którzy wiedzą, skąd to jest :D.

    IP: 95.160.206.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US) AppleWebKit/533.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/5.0.375.55 Safari/533.4

  • Mar

    #24 Mar 2010-05-25 11:03:17 0

    eimi®

    Proszę cię  bardzo złudna opcja. :)

    IP: 91.206.244.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.2.3) Gecko/20100401 Firefox/3.6.3 GTB7.1

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł