publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
17 skomentuj »

TAGI: przeglądarki , wersje , internet explorer , firefox , google chrome

2011-09-15 12:45  |  Tomasz Smykowski

Dziewięć przeglądarek zamiast sześciu: webdeweloperzy zgrzytają zębami

Dziewięć przeglądarek zamiast sześciu: webdeweloperzy zgrzytają zębami

Wolfgang Gruener z ConceivablyTech postanowił przyjrzeć się modelom dystrybucji nowych wersji przeglądarek, aby sprawdzić jak postępuje wymiana starych wersji na nowe.

Według danych z StatCountera, najbardziej boryka się z problemem wymiany przeglądarek Microsoft. Nawet dostarczanie nowej wersji z nowym systemem operacyjnym nie pomaga już w tym procesie. Obecnie na rynku wciąż występuje IE6 i IE7, bardzo popularna jest ósemka, a dziewiąta wersja z wielkim trudem zyskuje na popularności.

Mozilla jest w trochę lepszej sytuacji. Jednak od momentu wprowadzenia szybkiego cyklu wydawniczego chyba spadła z konia. Udział nowej wersji spadł z ok. 25% do 15%, chociaż wersja FF6 może odnotować pierwszy wzrost w nowym cyklu wydawniczym.

 

Chrome z kolei bardzo szybko wymienia wersje przez automatyczne aktualizacje. Obecnie 97% internautów przechodzi na najnowszą wersję w 60 dni.

W efekcie Microsoft zamiast trzech wersji, musi utrzymywać teraz ich cztery. Mozilla zamiast dwóch, też cztery. Natomiast Chrome ma do utrzymania tylko jedną wersję. To istotna przewaga ponieważ firma może inwestować więcej czasu w rozwój najnowszej wersji.

Dla webeweloperow obecna sytuacja jednak jest znacznie gorsza. Mamy bowiem zamiast sześciu przeglądarek, które musimy obsługiwać, aż dziewięć. Ale co z Operą, Operą Mobile, Safari i innymi? Starzy, cyniczni webdeweloperzy mogą teraz westchnąć do lat 90, kiedy to był Netscape i Internet Explorer.

źródło: conceivablytech.com

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
17 skomentuj »

Komentarze

  • mosista

    #1 mosista 2011-09-15 13:18:25 1

    Stosuję nietypową strategię. Nie obsługuję przeglądarek, tylko standardy sieciowe, na przykład HTML, CSS... Pewnie zbiorę głosy oburzenia, ale moim zdaniem to bardzo dobrze, że się nam tak rozmnożyły te browsery. Przydałyby się jeszcze ze dwa niezależnie napisane silniki renderujące. To by nauczyło zarówno producentów przeglądarek jak i projektantów stron i aplikacji sieciowych, co to jest i co daje standard. Ostatecznie skończyłoby się pisanie "pod przeglądarkę X", czy umieszczanie w kodzie dziesiątek workaroundów. Po prostu dla 20 czy 30 przeglądarek i ich wersji byłoby to niewykonalne.

    Jeszcze kilka lat temu mieliśmy sytuację zupełnie anormalną, wszyscy pisali "pod Explorera". To tak jakby w dziedzinie sprzętu, firma Y produkowała kable ethernetowe działające tylko ze switchami i routerami firmy Z... Albo jakbyśmy mieli trzy prawie identyczne, ale niekompatybilne ze sobą wersje protokołu TCP. Mnogość przeglądarek i brak dominacji jednej daje szanse na rzeczywiste trzymanie się norm.

    IP: 212.33.95.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; PowerPC MorphOS 2.7; Odyssey Web Browser; rv:1.14) AppleWebKit/534.48.3 (KHTML, like Gecko) OWB/1.14 Safari/534.48.3

  • jacek2v

    #2 jacek2v® 2011-09-15 13:32:39 0

    @mosita:"Nie obsługuję przeglądarek, tylko standardy sieciowe, "

    I tak trzymać - od tego są standardy.

    " to bardzo dobrze, że się nam tak rozmnożyły te browsery. "

    To co piszesz ma sens :)

    IP: 77.255.60.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64) AppleWebKit/535.1 (KHTML, like Gecko) Chrome/13.0.782.220 Safari/535.1

  • eimi

    #3 eimi® 2011-09-15 13:52:04 0

    w dziedzinie Wi-Fi jest tak, że jak stawiasz np domową sieć, to lepiej korzystać z AP i kart tej samej firmy. Niby jest standard... ale da się odczuć różnice pomiędzy homo- a heterogenicznymi sieciami.

    Zgadzam się jednak z mosistą. To nasza, webmasterska wina, że zgadzaliśmy się na każdy kaprys klientów i w pocie czoła dostosowywali witrynki do niezgodnych ze standardami browserów. Nawet dziwki potrafią powiedzieć klientowi "nie", a webmaster jak pelikan, łyka wszystko :D

    IP: 90.156.32.[...] Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:6.0.1) Gecko/20100101 Firefox/6.0.1

  • ble

    #4 ble 2011-09-15 14:32:06 1

    user='eimi®'
    Zgadzam się jednak z mosistą. To nasza, webmasterska wina, że zgadzaliśmy się na każdy kaprys klientów i w pocie czoła dostosowywali witrynki do niezgodnych ze standardami browserów. Nawet dziwki potrafią powiedzieć klientowi "nie", a webmaster jak pelikan, łyka wszystko :D

    Webmaster musi, bo ma konkurencję - innych webmasterów albo CMS'y. A na dziwki zawsze jest popyt.

    IP: 89.231.125.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2

  • nttn

    #5 nttn 2011-09-15 15:23:39 0

    Święte słowa Mr mosista.

    IP: 193.43.229.[...] Opera/9.80 (X11; Linux x86_64; U; pl) Presto/2.9.168 Version/11.51

  • makusik

    #6 makusik 2011-09-15 16:03:08 0

    taaaa nasza wina .... nie zrobicie mi tego ?? tamci powiedzieli mi ze zrobia,,, to ide do nich to zrobic

    chodzi o to zeby klient byl zadowolony i zeby strona klienta jak najwiecej dla niego zarobila, jego nie obchodza standardy i belkot techniczny :))

    ma dzialac a my jestesmy od tego zeby to zrobic nie wazne jak :)

    IP: 78.10.48.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2

  • Orajo

    #7 Orajo 2011-09-15 17:37:05 0

    Zgadzam się z @makusik. Prostytutka (dziwka to charakter a nie zawód) też nie zarobi na siebie, jeśli zamiast tego czego oczekuje klient lub wymogi rynku będzie postępować zgodnie z aktualnymi kanonami mody (eleganckie ciuchy) lub wymogami zdrowia (ciepła bawełniana bielizna). Dlatego webmaster, szczególnie freelancer musi zwykle nagiąć się do oczekiwań klienta.

    IP: 89.31.65.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2

  • slawek22

    #8 slawek22 2011-09-15 18:41:32 0

    >Zgadzam się jednak z mosistą. To nasza, webmasterska wina, że

    >zgadzaliśmy się na każdy kaprys klientów i w pocie czoła dostosowywali

    >witrynki do niezgodnych ze standardami browserów. Nawet dziwki potrafią

    >powiedzieć klientowi "nie", a webmaster jak pelikan, łyka wszystko :D

    Jeśli piszesz jako webdev to zastanów się nad tym, że większość devs obecnie zgadza się na każdy bzdet który zaproponuje W3C. A sami lansujecie developerkę opartą nie na sprawdzonych, działających rozwiązaniach - ale na niewspieranych szeroko, nieukończonych standardach i hackach które działają różnie w każdym browserze.

    No dobra to fajna ciekawostka, tylko dlaczego pisać o tym tak, jakby to były dobre i polecane praktyki?

    IP: 83.4.102.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/535.1 (KHTML, like Gecko) Chrome/13.0.782.220 Safari/535.1

  • matips

    #9 matips 2011-09-15 21:29:37 0

    Robicie wielkie halo o "winie" webmasterskiej. Cena jest proporcjonalna do ilości poświęconych godzin. Dostosowywanie dla różnych browserów to wyższa cena dla klienta.

    - "Tamci powiedzieli, że zrobią mi tak, że będzie działać każdemu"

    - "My też możemy, ale wtedy pan nie zaoszczędzi"

    Co do IE to niestety prawda - IE nie ma przeglądarki, ale ma 3 różne (6 często się nie wspiera). O ile w FF wersja x, x-1 i x-2 interpretuje CSS i JS praktycznie tak samo, o tyle na jednym IE może źle działać zaokrąglanie rogów, na innym przezroczystość, a na kolejnym właściwość z-index.

    IP: 83.30.97.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/535.1 (KHTML, like Gecko) Chrome/13.0.782.220 Safari/535.1

  • HTD

    #10 HTD 2011-09-16 00:29:59 1

    Nie da sie pisac pod standardy oraz IE jednoczesnie. Nie bez hackow i workaroundow dla IE. IE7 to tak skrajnie badziewna przegladarka, ze za jej obsluge konkretnie podnosze cene. Brak pelnej obslugi CSS2 to jest grube przegiecie. Przez to do dzisiaj widze buble z layoutem na tabelkach, albo z floatami (tak, to tez buble, jak to sie krzaczy...)

    Na chwile obecna jestem na etapie pisania automagicznego liba JS poprawiajacego podstawowa obsluge CSS w IE.

    IP: 178.180.111.[...] Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 2.2; pl-pl; HTC_Desire Build/FRF91) AppleWebKit/533.1 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/533.1

  • Dawid Pura

    #11 Dawid Pura 2011-09-16 10:37:14 0

    Wszystko pięknie i ładnie, tylko najmocniej przepraszam który z inwestorów zapłaci za projekt X kiedy nie działa to pod jego ulubioną przeglądarką Y tak jak powinno? Temat standaryzacji nie jest wcale taki prosty jak się wydaje szczególnie z punktu widzenia "zarobku".

    IP: 80.54.236.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1) AppleWebKit/535.1 (KHTML, like Gecko) Chrome/13.0.782.220 Safari/535.1

  • Jacek_S

    #12 Jacek Smolak® 2011-09-16 10:53:30 0

    @Dawid Pura: to musisz wytłumaczyć klientowi, że przeglądarki są jak samochody. Jedne lepsze, szybsze, mają więcej bajerów i potrafią więcej, a inne nie. Z tą tylko różnicą, że są dostępne za darmo, dla każdego. I teraz, dla tych gorszych będą pewne ograniczenia (nie pojedzie 200km/h, ale pojedzie!) a inne dostaną nawet GPS i klimatyzację w standardzie :)

    Powtórzę raz jeszcze (generalnie na łamach WH) - strony nie muszą wszędzie wyglądać tak samo. Trzeba uświadomić klienta, podpierając się przykładem, który on zrozumie. Jak nie zrozumie, to podać osobny cennik za dodatkową pracę związaną z dostosowaniem strony do starych przeglądarek.

    A tak jeszcze dodatkowo. Bardzo mi się spodobała inicjatywa Google. Chodzi o udostępnienie (nie wiem czy już czy dopiero to wejdzie) swoich produktów TYLKO dla przeglądarek w wersji najnowszej + 1 wersja wstecz. Pozostałe przestają być wspierane. Jak zadziała to super, jak nie to twój problem. Rozwiązanie jest na wyciągnięcie ręki. Za darmo.

    IP: 81.161.201.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2

  • thom

    #13 thom® 2011-09-16 10:59:08 0

    A co z Safari i Operą?

    IP: 178.42.169.[...] Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_1) AppleWebKit/534.48.3 (KHTML, like Gecko) Version/5.1 Safari/534.48.3

  • Jacek_S

    #14 Jacek Smolak® 2011-09-16 11:01:45 0

    @thom: a co z nimi? Bo nie wiem (i pewnie większość) odnośnie czego pytasz :)

    IP: 81.161.201.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2

  • Splitfire

    #15 Splitfire® 2011-09-16 15:47:01 0

    Zapewne chodzi o statsy w artykule, które tych przeglądarek nie uwzględniają :)

    IP: 78.133.207.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2

  • beelzeboss

    #16 beelzeboss 2011-09-16 17:16:26 0

    ja pisze pod standardy a nie pod przeglądarke, czyli tak jak powinno być. nawet w stronach na zlecenie nie dostosowuje jej do IE 6, bo to strata czasu, natomiast w prywatnych stronach nie wspieram nawet IE 7

    IP: 88.199.101.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.9.168 Version/11.51

  • beelzeboss

    #17 beelzeboss 2011-09-16 17:18:02 0

    ja pisząc strony nie pisze pod przeglądarkę tylko trzymam sie standardów. nawet w stronach na płatne zlecenie nie wspieram IE 6 i klient dobrze o tym wie i to akceptuje, natomiast w prywatnych stronach nie wspieram już nawet IE 7, i firefoxa 3.6

    IP: 88.199.101.[...] Opera/9.80 (Windows NT 5.1; U; pl) Presto/2.9.168 Version/11.51

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł