publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
12 skomentuj »

TAGI: jabber , xmpp , facebook , chat

2010-02-11 09:35  |  Adam Golański

Czat Facebooka wreszcie dostępny przez normalnego Jabbera

Czat Facebooka wreszcie dostępny przez normalnego Jabbera

Rok temu największy serwis społecznościowy świata obiecał, że jego wewnętrzny system czatowy będzie dostępny na zewnątrz – poprzez dowolnego desktopowego klient XMPP/Jabbera. Obietnica została dotrzymana, użytkownicy mogą się już łączyć ze swoimi znajomymi z Facebooka przez Mirandę, Pidgina, Kopete, Psi czy którykolwiek inny z licznych komunikatorów.

Jak napisał na łamach oficjalnego bloga Facebooka David Reiss, „dzięki zintegrowaniu Facebook Chata z ulubionym komunikatorem, nigdy nie przeoczysz wiadomości, kiedy wylogujesz się z serwisu i będziesz w pełni kontrolował, jak i gdzie rozmawiasz ze swoimi znajomymi (…)”.

Podłączenie komunikatora jest bardzo proste – w ustawieniach klienta należy podać jako protokół XMPP, jako nazwę użytkownika nazwę, z której korzystamy w serwisie (np. JanKowalski), jako domenę chat.facebook.com. Hasłem jest to samo, z którego korzystamy w Facebooku. Identyfikator w sieci Jabber to (w wypadku Jana Kowalskiego) JanKowalski@chat.facebook.com.

Serwer komunikacyjny to chat.facebook.com, na porcie 5222. Komunikacja niestety nie jest zatem szyfrowana – należy w ustawieniach odznaczyć opcję wymagania protokołu SSL/TLS. Należy też zakazać uwierzytelniania za pomocą zwykłego tekstu.

Facebook przygotował szczegółowe instrukcje instalacji dla popularnych klientów (Pidgin, Adium, iChat i innych) na stronie www.facebook.com/sitetour/chat.php.

Jeśli nie chcemy, aby wszyscy nasi znajomi z Facebooka pojawiali się na liście kontaktów komunikatora, możemy po zalogowaniu się do serwisu stworzyć odpowiednie grupy, umieścić w nich nasze kontakty, a następnie grupom przyznać odpowiednie uprawnienia (Display these lists in chat).

Kontrola listy znajomych w czacie Facebooka.

Dodatkowo obsługa Facebook Chata została wbudowana do usługi Facebook Connect. Dzięki temu webdeweloperzy mogą łatwo umieszczać w swoich serwisach usługi czatowe korzystające z engine'u serwisu Marka Zuckerberga.

Źródło: blog.facebook.com

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
12 skomentuj »

Komentarze

  • facebook_gadu

    #1 facebook_gadu 2010-02-11 10:03:40 0

    Biorąc pod uwagę że z Facebooka korzysta ok 3+ milionów polaków (na świecie ponad 400 milionów użytkowników) to po raz pierwszy pojawiła się możliwość zdetronizowania Gadu-Gadu.

    Większość komunikatorów posiada możliwość jednoczesnego korzystania z sieci Gadu-Gadu oraz XMPP (Faceboook). Jeżeli GG nie doda w wersji 11 obsługi Facebooka ludzie mogą zacząć instalować alternatywne aplikacje typu Pidgin czy Miranda. Jedyną szansą na pozostanie główną aplikacją kliencką (by wyświetlać reklamy) jest albo dołożenie wsparcia dla Facebooka albo blokada alternatywnych komunikatorów w sieci GG.

    IP: 213.76.147.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.0.249.78 Safari/532.5

  • eimi

    #2 eimi® 2010-02-11 10:10:59 0

    Ciekawe, ile osób korzysta z alternatywnych komunikatorów w Polsce? Z oczywistych przyczyn badania Gemiusa w tej kwestii mogą być mocno zawodne, zresztą w rankingu nigdy nie pojawiły się multikomunikatory, był za to jakiś czat Sympatii.pl :D.

    IP: 78.88.254.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100207 Namoroka/3.6

  • m_gol

    #3 m_gol® 2010-02-11 14:21:26 0

    Próbowałem dodać w Gajimie do rostera znajomą i mam remote-server-not-found. To w ogóle ma aktywne s2s?

    IP: 82.210.189.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1.7) Gecko/20100108 Ubuntu/9.10 (karmic) Firefox/3.5.7

  • eimi

    #4 eimi® 2010-02-11 14:44:08 0

    Nie, oni plują na federacyjność. To całe mówienie o otwartości... heh. Podłączyłem czat, ale musisz korzystać ze swojego konta Fb do tego.

    IP: 78.88.254.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100207 Namoroka/3.6

  • chrome

    #5 chrome 2010-02-11 21:29:46 0

    @eimi

    "ale musisz korzystać ze swojego konta Fb"

    To nie wada a zaleta - logujesz się na swoje konto i masz od razu dostępną listę znajomych. 

    Gorzej niestety jest z komunikatorami XMPP. Jest tego sporo ale trudno znaleźć jakiś ciekawy komunikator. Próbowałem AQQ ale niestety nie można podłączyć się do dowolnego serwera. Pozostałe komunikatory nie są zbyt przejrzyste. Najlepiej działa Pidgin ale daleko mu do nazwania go 'user friendly' ma też poważne kłopoty z polskim słownikiem.

    Czy zna ktoś jakiś komunikator XMPP który mógłby polecić?

    IP: 90.156.104.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.0.249.89 Safari/532.5

  • AskNoone

    #6 AskNoone 2010-02-11 22:30:35 0

    "To nie wada a zaleta" - to jest wada bo ja, korzystając z konta na @gmail.com nie mogę dodać znajomego korzystającego z konta na @facebook.com i nie ma sensownego (czyt. technicznego) powodu bym nie mógł.

    IP: 89.72.208.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100125 Ubuntu/10.04 (lucid) Firefox/3.6

  • vojski

    #7 vojski® 2010-02-12 01:49:52 0

    Wszedłem dzisiaj na Fejsbuka pierwszy raz od chyba 2 tygodni żeby zobaczyć o co chodzi. Z jednej strony fajnie że przybyło mi w Pidginie kontaktów; z drugiej nie chcę używać konta FB, brak s2s to porażka - zaczynam doceniać względną otwartość Google. Podejrzewam że chłopakom po prostu nie chciało się majstrować własnego klienta desktopowego; zrobili coś co można było zrobić już dawno, a my mamy się zachwycać...

    IP: 150.254.240.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6 (.NET CLR 3.5.30729)

  • chrome

    #8 chrome 2010-02-12 08:40:20 0

    Połączenie kilku sieci s2s byłoby ciekawym pomysłem jednak trudno ocenić czy ktoś by z takiej opcji korzystał. W ciągu ostatnich kilku lat nigdy nie zdarzyło mi się używać żadnej sieci XMPP. Wiadomo był to jakiś standard przyszłości ale każdy i tak używał GaduGadu. Część z moich znajomych przykładowo ma konta GMail ale nigdy nie słyszałem by ktoś korzystał z GoogleTalk.

    Większym problem jest brak dobrego komunikatora. Takiego który byłby prosty w obsłudze jak GG i miał jednocześnie dobry polski słownik.

    IP: 90.156.104.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/532.5 (KHTML, like Gecko) Chrome/4.0.249.89 Safari/532.5

  • eimi

    #9 eimi® 2010-02-12 09:13:00 0

    @chrome: podstawową ideą (a nie tylko ciekawym pomysłem) Jabbera jest federacyjność i otwartość. Mówić: patrzcie, patrzcie, implementujemy Jabbera, ale nie możecie jednak przez niego rozmawiać z ludźmi mającym konta na innych serwerach... to jest duże WTF.

    Co do dobrego klienta - nie jest rolą komunikatorów posiadanie własnych słowników. O to powinien dbać system operacyjny.

    IP: 78.88.254.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.2) Gecko/20100207 Namoroka/3.6

  • vojski

    #10 vojski® 2010-02-12 09:59:16 0

    Duże WTF to dobre określenie, wygodnie im jest wziąć istniejące już rozwiązanie, nie dając nic w zamian.

    @chrome: używam Google Talk i jestem zadowolony. Niezbyt często, ale bez problemu mogę rozmawiać z kumplami korzystającymi z różnych serwerów jabberowych - eimi ma rację, to nie jest ciekawy pomysł tylko podstawa. Czasem odpalam oficjalnego klienta, ze względu na czat głosowy (całkiem przyzwoity). Poza tym to zaskoczyłeś mnie, imho Pidgin jest bardzo user friendly - słownika nie używam, dla mnie jedyny problem to okazjonalne pady pod vistą...

    IP: 150.254.240.[...] Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2) Gecko/20100115 Firefox/3.6 (.NET CLR 3.5.30729)

  • Smeagol

    #11 Smeagol 2010-02-25 16:47:38 0

    "Większym problem jest brak dobrego komunikatora. Takiego który byłby prosty w obsłudze jak GG i miał jednocześnie dobry polski słownik."

    @chrome

    Chyba sobie żartujesz z tą prostotą GG, roster zajmuje jakiąś 1/3 powierzchi aplikacji, WTF?:/ W ogóle jestam pełno wszystkiego i nie wiadomo do czego, jak dla mnie ekg jest bardziej userfriendly ;S

    IP: 77.254.23.[...] Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US) AppleWebKit/532.8 (KHTML, like Gecko) Iron/4.0.275.2 Chrome/4.0.275.2 Safari/532.8

  • człowiek

    #12 człowiek 2011-11-28 22:26:53 0

    Oczywiście, że należy używać AQQ i można w niego wpisać dowolny serwer. Sprawdziłem biorąc ich kilkadziesiąt do testowania.

    Nie ma lepszego komunikatora.

    IP: 83.5.148.[...] Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:8.0) Gecko/20100101 Firefox/8.0

Uwaga! Możesz zarejestrować się w serwisie i w ten sposób zarezerwować swój nick oraz ominąć konieczność ciągłego odczytywania wyrazów.

Aby dodać komentarz, musisz podać swój nick, treść komentarza oraz poprawnie przepisać oba słowa z obrazka (słowa muszą być rozdzielone spacją).
W treści komentarza można używać języka formatowania BBcode.

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł