publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
skomentuj »

TAGI: javascript , mozilla labs , bespin , canvas , interfejs użytkownika

2009-02-21 13:37  |  Adam Golański

Bespin staje się katalizatorem innowacji w interfejsach webowych

Bespin staje się katalizatorem innowacji w interfejsach webowych

W tym tygodniu informowaliśmy o wydaniu Bespina, eksperymentalnego webowego IDE JavaScriptu z Mozilla Labs. Projekt ten wywołał duże poruszenie w środowisku webdeweloperów dzięki kreatywnemu wykorzystaniu elementu canvas języka HTML 5. W opinii wielu komentatorów, droga którą wytycza Bespin może być ostatnim gwoździem do trumny Internet Explorera.

Jest to niewątpliwie kontrowersyjna teza – lecz poparta solidnymi argumentami. Wykorzystanie Canvas pozwoliło autorom Bespina na całkowitą swobodę w budowaniu interfejsu użytkownika. Cały edytor renderowany jest w JavaScripcie, bez jakichkolwiek tradycyjnych elementów HTML-a. Dlatego interfejs programu w niczym nie przypomina tego, co normalnie widzimy w typowych aplikacjach ajaksowych dostępnych przez przeglądarkę.

Pod względem interfejsu Bespin zachowuje się bardziej, jak aplikacje zbudowane w środowisku Flash/Flex czy Silverlight, mimo że nie wymaga żadnych zewnętrznych wtyczek. Obsługiwany przez nowe edycje engine'ów Gecko i WebKit element canvas dowodzi, że JavaScript – ukochany przez Google język programowania aplikacji webowych – jest w stanie nawiązać równorzędną walkę z zamkniętymi rozwiązaniami Adobe i Microsoftu.

Twórca Bespina, Ben Galbreith wyjaśnił na łamach swojego bloga, dlaczego wykorzystał do tego celu canvas, a nie np. język opisu grafiki wektorowej SVG. Chodziło przede wszystkim o trudności w manipulacji obiektami w ramach modelu DOM oraz różnice pomiędzy implementecjami rendererów SVG: „po eksperymentach z renderowaniem w DOM, mieliśmy uzasadnione podejrzenia, że SVG nie będzie działać równie szybko jak canvas. Ma ono bowiem własne API dla DOM, co prowadziłoby do identycznych problemów jakie mieliśmy z DOM-em w HTML. Implementacja własnych optymalizacji malowania w canvas jest prosta, podczas gdy w SVG sprawa była bardziej subtelna, wymagała zrozumienia szczegółów implementacji runtime'ów SVG i wszystkiego tego, co się za nimi kryło” – wyjaśnił Galbreith.

Wielu użytkowników narzeka na powolność dostępnego prototypu Bespina. Według dewelopera problem tkwi nie tyle w samym kodzie Mozilli, co w zewnętrznych czynnikach prowadzących do lagów. Jednym z problemów są np. sterowniki wideo w Linuksie. Zespół Bespina bada obecnie te problemy i liczy, że w przyszłości zdoła je rozwiązać.

Póki co Bespin doprowadził do powstania wielu eksperymentalnych projektów. Jednym z nich jest stworzony przez deweloperów Eclipse'a mostek, który pozwoli używać Bespina jako interfejsu uruchomionej po stronie serwera instancji Eclipse'a. Z kolei Jerome Velociter przedstawił mechanizm, dzięki któremu możliwe jest wykorzystanie Bespina jako edytora dla aplikacji XWiki.

Oczywiście problem z Bespinem i aplikacjami, których autorzy zdecydują się pójść podobną drogą jest taki, że są one niedostępne dla wciąż najpopularniejszej z przeglądarek – Internet Explorera. Google stara się jednak temu zaradzić, rozwijając projekt Explorer Canvas, który pozwala na obsługę znacznika canvas w IE. Czy pojawienie się nowej rodziny ajaksowych aplikacji z bogatym interfejsem użytkownika, które działałyby na IE tylko dzięki zewnętrznym wtyczkom, nie odebrałoby tej przeglądarce kolejnych użytkowników? Rozwijane obecnie projekty, bazujące na pomyśle programistów z Mozilla Labs, nie należą do tych, za którymi pójdą tłumy. Wystarczyłoby jednak, aby Google w przyszłości wydał Gmaila czy GDocs wykorzystujące interfejs malowany na HTML-owych "kanwach", by wzbudzić zainteresowanie także wśród zwykłych internautów.

Źródło: Dzone.com, Ajaxian.com

publikuj: Opublikuj w wykop.pl Opublikuj we flaker.pl Opublikuj na OSnews.pl Opublikuj w delicious wydrukuj
skomentuj »

Polecane książki

Czytaj Webhosting

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? Zapisz się na Newsletter.

Zarejestruj domenę

Sprawdź dostępność swojej domeny:

.pl: 0 zł   .com: 19.90 zł
.com.pl: 0 zł   .eu: 19.90 zł